Takových příběhů v e-mailových schránkách knižních nakladatelství specializovaných na fantasy leží stovky. Chlapec má podivné vize, ale navzdory přesvědčení rodičů není blázen. Tajemný pistolník i zlověstný muž v černém z jeho snů skutečně existují v jakési paralelní dimenzi a mladík brzy pozná, že má mystické schopnosti.

Škoda že hollywoodský film Temná věž, který dnes začínají promítat kina, skutečně vypadá, jako by jeho knižní předlohu napsal školák zamilovaný do fantasy. A nikoli jeden z největších žánrových vypravěčů dneška Stephen King, který svou ságu Temná věž propracovával desítky let.

Po dekádě marných pokusů adaptovat toto Kingovo dílo před dvěma lety hollywoodská studia MRC a Sony usoudila, že raději vytvoří nový příběh, pouze inspirovaný spisovatelovým románovým světem, který čítá osm knih a vznikal přes pětadvacet let. Nebylo to moudré rozhodnutí.

Film vlastně nezačne špatně. Umanutý chlapec Jake dennodenně kreslí své vize o útocích na temnou věž střežící svět před vpádem démonů. Nikdo mu nevěří, že by mohly souviset s častými zemětřeseními, která otřásají New Yorkem, kde žije. Rodiče místo toho hledají odpovídající léčbu.

Jenže dvojice pracovníků experimentální kliniky má na krku podobné jizvy jako pohůnci muže v černém z Jakeových snů. Je na čase vzít do zaječích. Jake prchá jen s deskami plnými svých jasnovidných kreseb a ví kam. Těsně před návštěvou falešné dvojice se mu podaří lokalizovat adresu jednoho z domů, který vidí ve snech. Naštěstí se nachází v New Yorku.

Když se uprostřed onoho starého a opuštěného obydlí napřed aktivuje mezidimenzionální portál, poté ožije podlaha a pokusí se Jakea pozřít, je jasné, že tohle nebude veselé prázdninové dobrodružství.

Snímek Temná věž má nakročeno k tomu stát se o něco temnější variací na příběhy Harryho Pottera, v níž však figurují různé paralelní světy. A když v jednom z nich na druhé straně portálu Jake potká pistolníka ze svých vizí − odhodlaného zabít muže v černém, tedy mocného čaroděje toužícího vpustit do světa démony −, svěží mix fantasy a westernu může začít.

Akorát že nikdy nezačne. Ani charismatický herec Idris Elba coby pistolník Roland nezmůže zázraky. Během jednadevadesátiminutového filmu stihne s Jakem letmo navštívit pár míst ve světě za portálem, na chviličku se vrátit do New Yorku a pak konečně stanout tváří v tvář čarodějnému nepříteli.

Mága, který umí manipulovat myslí i hmotou, ztvárnil Matthew McConaughey. Ten ale v uspěchaném snímku nikdy nedostane příležitost obdařit svou postavu patřičně démonickými rysy. Přesto scény, v nichž přikazuje lidem, jak se mají chovat či cítit − třeba začít nenávidět nebo přestat dýchat −, mají skoro jako jediné náboj.

V občasných zastávkách hrdinů, třeba u trosek dávného zábavního parku, probleskne potenciál, který Kingův svět má. Ale nikdy nedojde na úvahy o tom, jak se různé paralelní vesmíry vztahují k Zemi. Ani se nerozehrají komické či dramatické možnosti, jež plynou z toho, že někdo navštíví dimenzi s odlišnou historií a civilizačními návyky.

Roland s Jakem nakonec konečně opustí svět širých plání, kde jsou náboje do pistolí vzácné a civilizace v troskách, zato na démony tu lze narazit snadno. V New Yorku pak už ale pobudou krátce.

Film

Temná věž
Režie: Nikolaj Arcel
Předloha: Stephen King
Falcon, česká distribuční premiéra 24. srpna

Po potemnělém světě, který kromě čarodějových démonů sužovaly především špatné počítačové efekty, je návštěva pozemského velkoměsta i tak oživením.

To, že Roland zmate lékaře v nemocnici svou archaickou mluvou a že "vypálí" jeden povedený vtípek o párku v rohlíku, je však poněkud málo. Divák by ho raději viděl pálit z pistolí, které prý ukrývají sílu meče Excaliburu z artušovských pověstí.

Závěrečný souboj kvérů a magie skutečně nabídne záblesk této potěchy. Vír kulek a tříštícího se skla je přesto chabou záplatou po přečkání pomíjivého filmu, jehož konec marně láká na další dobrodružství ve světech za portálem.

Vypravit se tam spolu s hrdiny asi touží málokdo. Možná leda ten školák, který obesílá nakladatelství podobnými příběhy plnými klišé, jež okoukal z počítačových her.