Nejvýznamnější světové srazy historických vozidel přitahují pozornost nejen automobilových nadšenců. Jde o velký byznys, díky němuž sběratelé prodávají a nakupují nová auta do svých kolekcí. Často jsou za ně ochotni utratit v přepočtu stovky milionů korun. Zájem najít novou klientelu mají ovšem i samy automobilky. Ty zde zase ukazují své nejnovější koncepty. Pro fanoušky, kteří si pořízení sběratelského auta nemohou dovolit, je alespoň připravena velkolepá podívaná.

Jednou z nejdůležitějších akcí svého druhu je Pebble Beach Concours d'Elegance, která každoročně už od padesátých let probíhá v kalifornském Monterey. Milovníci historických aut se sem sjeli během minulého víkendu.

Volba místa není náhodná. V Monterey a jeho okolí má výstavní domy řada úspěšných lidí z oblasti San Franciska, ale i známých osobností. Původním záměrem srazu veteránů bylo hlavně vybírat prostředky pro charitativní účely. Tato tradice se drží dodnes, letos se podařilo na dobročinnost vybrat 1,6 milionu dolarů (35,5 milionu korun). Ve stínu cen vozů, které se po golfovém hřišti umístěném na březích Tichého oceánu o víkendu pohybovaly, ovšem nejde o zas tak vysokou částku.

Součástí akce není jen výstava aut nebo aukční maraton, který pořádají všechny významné dražební domy včetně známé britské společnosti Sotheby's. Sami sběratelé se mezi sebou utkávají o to, kdo z nich má nejkrásnější auto. Letos vyhrál Mercedes-Benz S Barker Tourer z roku 1929, který teprve před dvěma týdny vyjel z restaurátorské dílny.

"Tohle auto je kombinací rychlosti, stylu a síly. Tyto tři elementy spolu s fantastickým designem definovaly jeho eleganci," prohlásila při udílení první ceny předsedkyně poroty Sandra Buttonová. Hlasující si cení hlavně co nejoriginálnějšího stavu, který autu přidává na hodnotě, a také toho, zda vůz opravdu funguje tak, jak má. Vítězovi zatleskal i asi nejznámější sběratel automobilů − americký komik a moderátor Jay Leno.

Otevřeno i pro moderní auta

Člověka, který poprvé zavítá na takový automobilový sraz, by mohlo překvapit, že množství vystavených vozů není tak vysoké. "Je typické, že kvalita vysoce převyšuje kvantitu, což pro mnohé klasické veletrhy konané například v Essenu či v Paříži rozhodně neplatí. Tam si můžete prohlédnout tisíce aut. Přehlídku nadto charakterizuje i poměrně neobyčejná kombinace tradice a vize, což v praxi znamená, že mezi vystavenými exponáty se mísí vybrané historické modely na dvou i čtyřech kolech spolu s prezentací nejnovějších konceptů a prototypů," tvrdí odborník na historické automobily Michal Borský.

Do Pebble Beach letos přivezla francouzská značka Bugatti svůj model Chiron, který aspiruje na nejrychlejší sériově vyráběné auto na světě. Vůz poháněný čtyřikrát přeplňovaným dvanáctiválcem má výkon 1500 koní a slibuje maximální rychlost 420 km/h. Tachometr je ale cejchovaný až na 500 km/h, to kdyby výrobce vypnul elektronický omezovač a pokusil se o zápis do Guinessovy knihy rekordů.

Toto auto, které vyjde v přepočtu na více než 60 milionů korun bez daně, už jednou v Pebble Beach bylo, před rokem se zde ukázalo jako ještě předprodukční model. Tentokrát ale francouzská automobilka využila sraz jako místo předání hotového exempláře prvnímu americkému majiteli.

Navázat na styl a eleganci historických aut se v Kalifornii rozhodl i Mercedes-Benz. Ten zde předvedl koncept superluxusního kabrioletu s dlouhou přídí. Díky tomu, že jde o elektromobil (udávaný výkon je 750 koní a dojezd rovných 500 kilometrů), zbyl pod přídí, jejíž kapota se zvedá jako motýlí křídla, prostor pro zavazadla. Auto s velkými koly a ladnou siluetou připomínající elegantní motorový člun je možným předobrazem budoucího sériového modelu značky.

Luxus u Comského jezera

Obdobou akce v kalifornském Pebble Beach je evropský sraz Concorso d'Eleganza Villa d'Este, který každý rok probíhá u Comského jezera v Itálii. Letos to bylo v květnu, historie automobilové události přitom sahá až do poloviny dvacátých let minulého století.

"Každý ročník takové akce má zpravidla své téma, mottem letošní Villy bylo: Kolem světa za 80 dní − cesta do doby rekordů. Vystaveno bylo 51 exponátů," uvádí Michal Borský.

V Itálii se tak předváděla auta, která byla symbolem síly a dálkového cestování v luxusu. Byly to vozy slavných značek, jako jsou Rolls-Royce, Bentley nebo Maserati. Nechyběla ani československá legenda v podobě Tatry 77 z roku 1934.

"Klasický víkend začíná už v pátek, kdy mohou návštěvníci obdivovat stroje vystavované v parku Villa Erba jako součást veřejné výstavy. Tyto exponáty jsou pak součástí tradiční aukce Sotheby's, která se koná v sobotu večer," popisuje Borský, který se italského srazu pravidelně účastní.

"Vyhlašuje se zde také první důležitá cena − pohár veřejnosti nazvaný Coppa d'Oro Villa d'Este. Před velkou tribunou v zahradě Villa Erba obdrží vítězové v neděli své ceny. Na samý závěr potom udělí mezinárodní porota složená z expertů tu nejdůležitější cenu pro automobily, zvanou Nejlepší z přehlídky," dodává.

I v Itálii se představují nové vozy. Tradičním partnerem akce je BMW, které zde prezentuje koncepty. Objevují se také stroje od výrobců motocyklů, protože jednostopá vozidla mají u Comského jezera tradici.

Co do velikosti se nemohou české akce s historickými vozy rovnat těm zahraničním, i tak ale mají své kouzlo. Jednou z nejznámějších je Carlsbad Classic, lázeňská časová rallye, které se účastní klasické vozy nejrůznějších kategorií. Soutěží proti sobě na přesný čas, jenž se měří při průjezdu kontrolními body.