Dobrá zpráva pro Městská divadla pražská: od sezony 2018/19 je nejspíš povede Daniel Přibyl, bývalý umělecký šéf kladenského divadla a dramaturg Nové scény Národního divadla. V konkurzu uspěl s koncepcí a silným týmem, jenž chce umělecky fádní tvář divadel ABC a Rokoko proměnit "v moderní kulturní instituci, která bude prorůstat společenským životem".

Kromě Přibyla, jehož nominaci musí ještě schválit pražští radní, se do konkurzu přihlásili režisér Vladimír Morávek a stávající šéf Městských divadel pražských Ondřej Zajíc.

Přibyl ve vítězné koncepci zdůrazňuje společenskou odpovědnost městské příspěvkové organizace. Chce například více vstoupit do veřejného prostoru "městské krajiny" nebo otevřít letní scénu. Má plán na divadelní klub pro seniory. A také chce dát příležitost další generaci umělců či se věnovat vzdělávání publika.

Městská divadla pražská jsou s téměř 61 miliony korun ročně magistrátem druhou nejlépe dotovanou scénou v hlavním městě, víc dostává jen Divadlo na Vinohradech.

Předpoklady obstát Přibyl má. Během několika let, kdy v komplikovaných podmínkách rekonstrukce vedl Městské divadlo Kladno, většinou dokázal skloubit umělecky náročný repertoár se zadáním hrát pro široké publikum. Ta zkušenost se mu může hodit. Ani v centru Prahy to nebude mít snadné.

Divadla ABC a Rokoko mají dohromady více než 700 míst a specifické publikum − tíhne k populárnímu, až bulvárnímu repertoáru a do značné míry splývá s okolními soukromými scénami typu Studio Dva nebo Kalich.

Divadelní nabídka a konkurence je v centru Prahy obrovská. I proto část divadelní veřejnosti navrhovala, aby město, které v obou budovách platí vysoký nájem soukromým majitelům, příspěvkovou organizaci Městských divadel pražských zrušilo a peníze využilo na rozvoj divadel ve vlastních nemovitostech. Tuto debatu však magistrát neotevřel.

Přibyl svou vizi opírá o zkušeného režiséra i uměleckého manažera Michala Dočekala, jenž mnoho let vedl činohru Národního divadla a dříve Divadlo Komedie.

Z Kladna zpět do Prahy

◼ Daniela Přibyla do čela Městských divadel pražských doporučila komise, v níž zasedli politici Eliška Kaplický Fuchsová za ANO, Lukáš Kaucký z ČSSD a předsedající Matěj Stropnický za zelené.

◼ Odbornými členy pak byli režiséři Miroslav Krobot a Dušan Pařízek, kulturní manažerka Yvona Kreuzmannová a pedagožka DAMU Eva Kyselová.

◼ Přibyl pracoval v Klicperově divadle v Hradci Králové, jako dramaturg Nové scény Národního divadla v Praze či naposledy jako umělecký šéf Městského divadla Kladno.

Také Dočekal má zkušenost se zadáním hrát pro široké publikum a přitom neslevovat z uměleckých představ. Před třemi lety odcházel z postu uměleckého šéfa činohry Národního divadla očividně unavený a v nové funkci ředitele činohry se nenašel. Možnost formovat Městská divadla pražská je pro něj velkou a dobrou příležitostí.

O profilaci divadla Rokoko jako klubové scény s nepravidelnou dramaturgií, která zahrnuje domácí i zahraniční satiru, kabaret, revue či stand-up comedy, má pečovat dramatik a režisér David Drábek. Bývalý umělecký šéf Klicperova divadla by do Rokoka kromě zajímavých divadelníků mohl přivést i zástup svých facebookových fanoušků, vyznávajících jeho originální humor a oceňujících otevřeně společensky angažované statusy.

Daniel Přibyl svůj tým zkrátka sestavil z lidí, jimž v divadle vždy šlo o víc než jen úspěch − chtěli, aby jejich práce rezonovala ve společnosti. Nepochybně se jim to může podařit také v Městských divadlech pražských.

Ale jsou tu i horší zprávy. Konkurzní komise ve svém "dodatečném doporučení" rozporovala samotné zadání výběrového řízení, jehož vítěz se měl stát nejen ředitelem stávajících scén Městských divadel pražských, ale také Divadla Komedie. To mělo být od sezony 2018/19 přičleněno pod příspěvkovou organizaci Městská divadla pražská a věnovat se repertoáru pro dospívající publikum starší 12 let, jak vloni rozhodli pražští radní.

Jenže nynější konkurzní komise je jiného názoru. Lobbuje pro to, aby bylo Divadlo Komedie samostatné a zázemí v něm měly různé nezávislé soubory.

Členka komise Yvona Kreuzmannová dokonce prohlásila, že kdyby neměla možnost tento návrh veřejně vyjádřit, nemohla by pro Přibyla hlasovat.

Komise tedy jednomyslně zvolila Přibylovu koncepci, zároveň po něm ale chce, aby její podstatnou část týkající se Divadla Komedie vůbec nenaplnil.

Radní pro kulturu Jan Wolf za KDU-ČSL předevčírem při představování vítěze konkurzu veřejně potvrdil, že chce doporučení konkurzní komise vyhovět. Komedie by tak byla samostatná a na pozici jejího programového ředitele by město vypsalo nové výběrové řízení.

Jan Wolf a Matěj Stropnický, jenž komisi předsedal za zelené, radikální změnu politického názoru na budoucnost Komedie vysvětlili novými okolnostmi kolem budoucí rekonstrukce budovy. Především prý jde o dohodu s vlastníkem, jímž je Generální finanční ředitelství.

Nikdo však už neřeší, jak k tomu přijde budoucí ředitel Městských divadel pražských. Vytvořil koncepci pro tři scény, ale dostane jen dvě.