Letos v prosinci vyjede první vlak po nové rychlotrati z Berlína do Mnichova. Projekt z roku 1991 měl jasný cíl: sjednotit východní a západní Německo nejen politicky, ale i fakticky. Trvalo to čtvrt století, ale povedlo se. Bezděky však tento sjednocující projekt rozdělí Evropu na jiném místě. Při cestě z Berlína do Vídně tradičně vedoucí přes Prahu bude nově rychlejší a jednodušší celou naši republiku objet velkým obloukem přes rakouský Salcburk. Je to silná symbolika, která bohužel odráží nejen současnou dopravní skutečnost. Politické a institucionální sjednocení je jedna věc. To faktické může být překvapivě náročné.
Pro dnešek ale Salcburk nebude symbolem obcházení. Stane se naopak průsečíkem toho, co stále nazýváme východní a západní Evropou. Premiéři České a Slovenské republiky s rakouským kancléřem a francouzským prezidentem nebudou jednat o ničem menším než jak napravit pocity nedostatečné důvěry mezi západní a východní Evropou.
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...
Týden v komentářích HN
Máte zájem o informace v širších souvislostech?
Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru