Když se před několika lety začal měnit pracovní trh a firmám docházel dech při hledání zaměstnanců, starala se Dana Bally personálně o polovinu pracovníků koncernu Nestlé v Česku. Protože klasický nábor na nové potenciální zaměstnance firemních továren a manažerů v centrále už nezabíral, rozhodla se vyměnit inzeráty za aktivní oslovování lidí, třeba i na Facebooku.

"Lidé přitahují lidi. Snažili jsme se proto využívat kolegy a propagovat to, co ve firmě dokázali," vzpomíná Bally. Přiznává ale, že to ve velké korporaci šlo pomalu. "Manažeři na to nebyli zvyklí a ptali se, proč jim prostě nezajistíme lidi. Říkali jsme, že nejsou, a pomalu jsme se snažili měnit jejich myšlení," popisuje.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Se vším si poradit

Stejný proaktivní přístup razí zkušená personalistka i na své současné pozici. Od června je šéfkou HR v pražském hotelu Four Seasons, který se nachází jen pár metrů od Karlova mostu.

Dana Bally

Kromě koučování ji baví gastronomie, ráda za gurmánskými zážitky cestuje. Naposledy byla v Alsasku, kde ochutnávala místní vína. Svíčkovou ale v neděli doma nevaří, české kuchyni odvykla. S manželem Leem, který pochází z Nizozemska, se seznámila v Česku.

"Mým cílem je dostat naši značku do povědomí lidí a zatraktivnit ji pro budoucí zaměstnance. Hotel otevřeme širšímu okruhu zájemců, tak aby neměli ostych přihlásit se na nějakou pozici jen proto, že je to luxusní místo," uvádí Bally s tím, že si dnes nemůže na volná místa mezi lidmi tolik vybírat. Proto hodlá prohloubit spolupráci s hotelovými školami. Zároveň plánuje pracovat na tom, aby si Four Seasons pracovníky déle udržel.

Ideální zaměstnanec hotelu s perfektním servisem si podle ní musí umět se vším poradit. Musí být vytrvalý, mít dobrou fyzičku a vydržet napjaté situace i psychicky. A to na všech pozicích, od úklidu pokojů přes recepci až po práci v kuchyni.

Právě rychlá reakce a rozhodování jsou tím, co personalistku na práci v hotelu zlákalo, když už v Nestlé neviděla perspektivu. "Rozdíl mezi korporací a hotelem je i ten, že mám okamžitou zpětnou vazbu od klientů. Když prodáváte čokoládové tyčinky, nevíte ihned, zda zákazníkovi chutnají. Když je klient spokojený či nespokojený v hotelu, dozvíte se to okamžitě," říká Bally.

Firmy musí být rychlejší

V personalistice začala Bally pracovat v polovině 90. let v české pobočce Motoroly. Následně se přestěhovala do zahraničí, působila v telekomunikační firmě Dutchtone v Nizozemsku a v General Electric v Německu. Od roku 2003 žije v Česku, pracovala v HR pro Deutsche Bank, GE Money Bank, podnik ETA, mezinárodní školu a Nestlé.

Lék na současnou situaci na pracovním trhu nemá. "Firma by se měla snažit odlišit a zrychlit přijímací řízení," myslí si o tom, jak by zaměstnavatelé mohli získat nové pracovníky. "Pokud máte čtyřkolové pohovory, tak toho člověka v procesu ztratíte," radí Bally. Důležité je podle ní i budování značky a její vnímání mezi lidmi.

Naopak by chtěla v Česku zlepšit systém referencí. Ty údajně místní firmy moc nedávají ani nepožadují. "Když už jsou, tak hodně všeobecné a o člověku nic neřeknou nebo je to hodně povrchní," uvádí manažerka. Upozorňuje na to, že z reference by se budoucí zaměstnavatel měl dozvědět, co kandidát dělal, jaký měla jeho práce dopad na firmu, co změnil, jaký má přístup k práci, případně jaké měl vztahy s kolegy. "Reference by měly být upřímné, určitě bych nevolila subjektivní komentáře," vysvětluje.

Koučování

S prací v personalistice se Bally prolíná i její záliba v koučování. Tomu se začala věnovat, když žila a pracovala v Nizozemsku. Ve firmě Dutchtone se pustila do řešení pracovních vztahů mezi kolegy, kteří pocházeli z různých zemí a kultur.

Nejvíce ji na koučování baví to, že může svými otázkami pomoci lidem přijít na to, jak něco změnit nebo vyřešit. "Vychází to z mé přirozenosti, je to o zkušenosti a intuici vyzývat lidi tak, aby přijali odpovědnost za sebe a za svůj život," vysvětluje svůj pohled.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist