Studentka karlovarského gymnázia Karina Movsesjan mohla místo výuky pracovat v laboratoři, za svůj výzkum buněk nakažených rakovinou teď získala hned tři ceny na mezinárodní soutěži v Los Angeles.

Mimořádně nadaných dětí jako ona je v Česku oficiálně 1700. Od loňského září platí zákon, který má na školách podpořit nejen postižené, ale i talentované děti, aby případů, jako je ten Karinin, přibývalo. Po roce se ukazuje, že se práce s nadanými dětmi v českých školách zlepšuje, ale zatím to jde velmi pomalu.

Čím dál víc učitelů prochází školením v Národním institutu dalšího vzdělávání (NIDV), aby talentované děti uměli lépe rozpoznat a také s nimi pracovat. "O testy, kterými mohou sami učitelé na prvním stupni odhalit nadané žáky, byl v tomto roce dvojnásobný zájem než v tom předchozím," říká předsedkyně Rady pro dětskou Mensu Dana Havlová. To je novinka. Dříve musely děti, u kterých se učitelé domnívali, že jsou nadané, na vyšetření do pedagogicko-psychologické poradny. "Jenže rodiče je tam často nechtěli brát nebo trvalo dlouho, než se dostali na řadu," vysvětluje Havlová.