Když před dvaadvaceti lety začínal, psalo se o něm jako o enfant terrible britské populární hudby. Přestože jeho chlapecká kapela Take That tehdy bourala žebříčky, místo zkoušek dával přednost večírkům se zpěvákem Georgem Michaelem nebo skupinou Oasis. A nijak se netajil vysokou spotřebou alkoholu i kokainu.

Tehdy by si málokdo vsadil, že Robbieho Williamse čeká úspěšná sólová dráha. Spíš to vypadalo, že je na cestě, která spálila nejeden talent povzbuzený komerčním úspěchem.

Tuto sobotu třiačtyřicetiletý zpěvák vystoupí pod širým nebem na pražském Letišti Letňany už jako jistota britské populární hudby. Přijíždí poté, co vloni vydal své jedenácté studiové album, sebevědomě nazvané Heavy Entertainment Show (Těžce zábavná show), a znovu s ním pokořil ostrovní hitparádu.

Je poměrně příznačné, že předskokany William­sovi v Letňanech udělá britské synthpopové duo Erasure, jehož sláva a úspěch bývají dávány do souvislosti s retrovlnou odkazující na hudbu 80. let.

Erasure jsou hudebně lehcí a tématy přesahují do LGBT komunity, vždy se ale profilovali hlavně jako muzikanti. Naopak Robbie Williams je od začátku v dobrém smyslu slova bavič. Jako skutečný a mimořádný "entertainer" typu Franka Sinatry se ostatně předvedl před třemi roky při návštěvě Prahy. Celá se nesla v rytmech jeho tehdejší desky Swing Both Ways.

Místo původních verzí Williamsových nejslavnějších hitů se posluchači sice dočkali jen swingových předělávek, přesto koncertu ani na chvíli nespadl řetěz. Měl spád i několik překvapivých momentů, třeba inscenovanou svatbu s fanynkou na pódiu.

Tehdejší vystoupení připomnělo, že populární písničky jsou u Williamse jen částí úspěchu. Stejně důležité je, aby zpěvák dovedl vy­užít prostory i technické možnosti současných koncertních hal.

Touhu zaujmout a pobavit mají singly, desky i klipy Robbieho Williamse stabilně. Přitom se většinou zásadněji neodchylují od modelu, který ustanovil na svých prvních sólových nahrávkách z 90. let minulého století − z nich pochází největší hity jako Angels nebo Let Me Entertain You.

Velká část jeho zatím posledního alba Heavy Entertainment Show vznikala pod dohledem producenta Guye Chamberse, který je také spoluautorem Williamsových nejúspěšnějších singlů.

Ve snaze rozšířit svůj zvuk i o polohy, v nichž se nebude opakovat, se zpěvák nevyhnul jisté roztříštěnosti. Album místy působí, jako by zbytečně tlačilo na pilu.

Příklad za všechny: desku na trh uvedl singl Mixed Signals, který pro Williamse napsali a v produkci Stuarta Price kompletně nahráli američtí indie rockeři The Killers. Výsledek zní, jako by kapela − proslavená svou zálibou v dekadenci, odrazech lasvegaských neonů a silných melodiích − prostě vyměnila zpěváka.

Tato výrazná skladba přitom na desce Heavy Entertainment Show střídá další singl nazvaný Party Like a Russian, v jehož těžkém rytmu se prolíná angličtina s pokřikováním v ruštině a zpotvořené melodie smyčců Sergeje Prokofjeva s dupáckým halekáním.

Píseň byla často kritizována, mimo jiné i proto, že zesměšňuje manýry ruských zbohatlíků. Williams žije v Londýně, kde zámožní Rusové s oblibou skupují nemovitosti, téma tedy není náhodné.

Zpěvák se zúčastnil novoročního večírku lidí kolem prezidenta Vladimira Putina, jejž uspořádal ruský podnikatel působící v Londýně Roman Abramovič. A právě tam načerpal inspiraci, jak Williams napsal vloni na Twitteru. Musel také vysvětlovat, že se nejedná o kritiku Putina.

Jiná věc ovšem je, že krátce předtím Williams v Praze soukromě účinkoval na svatbě ruského oligarchy Rašida Sardarova − tedy patrně na tom typu akce, který svojí skladbou zesměšňuje. Údajně za koncert dostal honorář v astronomické výši 46 milionů korun.

Bude tedy zajímavé sledovat, jak tuto píseň v sobotu přijme pražské publikum. Nebo jestli ji Williams zazpívá také v Moskvě a Petrohradu, kam zamíří v září. Ale kdo jiný by měl poznat, co znamená − slovy refrénu − "pařit jako Rus" než právě bavič Robbie Williams?