Pracovní prostředí velmi ovlivňuje naši psychiku. Zaměstnává všechny naše smysly a dopad na práci má obrovský. Jak má ale správná kancelář vypadat, aby vyhověla všem? Jak ji navrhnout, aby nás motivovala, ulehčovala komunikaci, spolupráci, podporovala kreativitu, soustředění či vytvářela žádoucí atmosféru?

Z Maslowovy pyramidy potřeb lze odvodit, že pracovní prostředí má přímý dopad na biologicko-fyzické potřeby a pocit bezpečí. O to se starají technické normy a předpisy. Pokud se seberealizujete svou prací, jste pro zaměstnavatele darem z nebes. Ke spokojenosti ovšem vedou dva další mezikroky: pocit uznání a úcty − a zde hrají velkou roli lidé ve vašem okolí. Z toho plyne, že kolegy vedle sebe potřebujeme.

To vše dohromady ovlivňuje náš pocit sounáležitosti s firmou a s kolegy. A to je při projektování interiéru budov kámen úrazu.

V Česku to není dlouho, co se veškerý "design" kanceláří řešil nikoliv prací architekta, ale pár náčrty pověřeného manažera ve firmě: "Tady budou uzavřené kanceláře pro vedení, zbytek bude sedět v tomto velkém open spacu. Hlavně pěkné zasedačky a recepci − to přece dělá image firmě. Jo, a zapomněli jsme na kuchyni s jídelnou − tady zbylo 10 metrů čtverečních bez oken, to je ideální…"

Není divu, že se v takových prostorech lidé necítí dobře a pověst open spacu utrpěla. Vždyť to byl jediný obyvatelný prostor, a přitom hlučný, bez soukromí a obklopený třicítkou dalších lidí − směs různých povah, pracovních návyků a často i různých pracovních náplní.

Dnes je naštěstí situace jiná. Většina firem si uvědomuje, že největší hodnotou jsou zaměstnanci, a investuje do pracovního prostředí. Vždyť image firmy mnohem víc než klientská část tvoří právě kvalita prostředí pro práci i odpočinek. Přichází tak ke slovu zkušení architekti, kteří využívají široké palety příjemných materiálů i stylových detailů, pracují se světlem a akustikou, ergonomií a dispozicí. Spolu s workplace konzultanty vytváří prostředí, které je příjemné.

Proč až teď? Vždyť stavební kameny jsou pořád stejné − uzavřené a otevřené místnosti. Změna nastala díky "dozrání" mobilních technologií. Až tato mobilita, možnost pracovat odkudkoliv, přinutila architekty myslet na přitažlivost pracovního prostředí.

Svoboda volby, kde a jak pracovat, je základní lidská potřeba. Jistě, i současnost stále pracuje s open spacem, protože spolupráci s kolegy potřebujeme. Ale pojetí je jiné. Díky tomu se i ve větších týmech spolu sesadí lidé podobných povah − introverti a extroverti se přestanou navzájem rušit nebo lidé s podobnou povahou práce se navzájem podporují. Prostor se konečně začal přizpůsobovat nám − ne my jemu.

Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru