Kritika totalitních režimů a totality obecně, stejně jako výtky vůči konzumnímu způsobu života, jsou společné dvěma umělcům, kteří nově vystavují v galerii Smetana Q na pražském Smetanově nábřeží.

Přehlídka nazvaná Total Global začala ve středu a ukazuje díla emigranta Milana Kunce, studenta slavného Gerharda Richtera, a o generaci mladšího Jiřího Černického. Výstava potrvá do 30. září.

"Jakkoli od sametové revoluce uběhlo skoro třicet let, také dnes je kritika totality a programově konzumní společnosti až mrazivě aktuální,“ tvrdí galeristé Tomáš Zapletal a David Železný z galerie Cermak Eisenkraft, která výstavu uspořádala.

„Oba autoři užívají hravou a velmi vynalézavou, často překvapivou, až šokující formu sdělení. Oba patří mezi absolutní špičku českého výtvarného umění," dodávají galeristé.

Milan Kunc se narodil roku 1944, o pětadvacet let později opustil Československo a odjel do Německa.

Mnoho maleb, koláží a fotografií, které jsou nyní vystaveny v Praze, vytvořil během studií v Düsseldorfu v letech 1970 až 1975 – tam se učil u Gerharda Richtera i Josepha Beuyse.

Další Kuncovy práce vystavené ve Smetana Q pochází z let 1978 až 1989.

"Pokud na ně pohlížíme z retrospektivy, můžeme říci, že spekulativně předvídají pozdější pád komunismu ve východní Evropě a činí tak za pomoci pastiše, nápodoby tvrdě kritizující slavné plakáty připomínající umělecké formy tak příznačné pro revoluční grafiku a propagandistickou strategii figur, jaké například používal Alexandr Rodčenko," uvádí kurátor Zapletal.

Jiřímu Černickému bylo loni padesát let, odborníci ho již nyní řadí ke klíčovým autorům umělecké generace 90. let 20. století.

Černický se věnuje malbě, kresbě, tvorbě objektů, ale také akčnímu umění s přesahy do fotografie, literatury či třeba herectví.

V současnosti Černický vyučuje v ateliéru malby na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.

"Černického přístup kombinující média a materiály se od přístupu staršího muže odlišuje, co však má s Kuncem společného, je humorný a často jízlivý, skeptický anebo kritický přístup k neskrývanému materialismu současného života," připomínají pořadatelé.

Nedávno otevřená galerie Smetana Q funguje jako centrum umění a designu na místě někdejší galerie, kterou poničil výbuch plynu v sousedním domě. Po něm si původní pronajímatel, galerista Zdeněk Sklenář, našel jiné místo v centru Prahy.

V domě vedle Paláce Lažanských tak letos v únoru začala fungovat galerie Smetana Q. Zrekonstruovaná je ale jen část domu na Smetanově nábřeží; protější strana objektu směrem do Divadelní ulice je zatím nepřístupná a ze statických důvodů není jasné, kdy ji bude možné plně využít.