Přes největší internetový obchod Amazon prodávají své zboží statisíce prodejců, často i malých firem. Od letošního října budou na jeho platformě Marketplace ve Spojených státech platit nové podmínky pro reklamace. Amazon slibuje, že se tím reklamace usnadní a obchodníkům to ušetří čas i náklady. Obchodníci se ale brání, podle nich jsou nové podmínky nevýhodné.

E-shop zavede dvě nové funkce. První z nich je jednodušší vracení koupeného zboží. Zákazník si z webových stránek Amazonu vytiskne nálepku, kterou přilepí na balík a pošle jej zpět obchodníkovi. Předem už mu nemusí dát o reklamaci vědět. Nejčastějším důvodem pro vracení zboží je to, že ho lidé neumí používat, upozorňuje server CNBC. Dosud mohli prodejci zákazníkům s ovládáním výrobku pomoci, když ale od října nebudou vědět, že jim nakupující chce zboží vrátit, už mu používání nevysvětlí.

Co však obchodníkům vadí víc, je druhá nová podmínka reklamace. Díky ní dostanou lidé možnost nechat si zboží, které reklamují, a zároveň dostat zpátky peníze, které za něj zaplatili. Podobně to funguje u českého e-shopu Mall. "Pokud někdo reklamuje poškození zboží při dodání, má třeba rozbité sklo nebo poškozenou lahev, stačí nám jen poslat fotografie," uvádí Jan Řezáč, mluvčí Mallu.

136 miliard

dolarů utržila loni společnost Amazon, která provozuje největší světový e-shop.

Američtí prodejci se ale obávají nepoctivých zákazníků, kteří si nechají výrobek, jenž nemusí být vadný, a zároveň dostanou zpět peníze. "Amazon tedy bude předpokládat, že zákazník nikdy nelže o důvodu reklamace," citoval server CNBC jednoho z prodejců.

Amazon ale tvrdí, že zákazník nebude dopředu vědět o tom, že si bude moct zboží při reklamaci ponechat. Uvádí také, že tuto službu chtějí sami obchodníci. "Je to velmi žádaná funkce a mnohým prodejcům může zefektivnit náklady," říká Miroslava Remenárová, PR manažerka Amazonu v Česku. Stejný postup jako Amazon zvažuje i největší český e-shop Alza.

Obchodníci, kteří v USA přes Amazon svoje zboží prodávají, si budou moci vybrat, zda nové možnosti reklamace zákazníkům umožní nebo ne. Nové podmínky zatím Amazon zavádí jen v USA, testuje je ale také v Německu a Velké Británii. O Česku zatím neuvažuje, i když i v tuzemsku Marketplace funguje a spolu s dalšími službami Amazonu je využívá více než 3200 firem a prodejců.

Remenárová uvádí, že pro nakupující budou nové podmínky reklamací důležité. "Když zákazníci vědí, že vrácení zboží bude bezproblémové, je pravděpodobnější, že si zboží koupí," říká.

Nové podmínky pro reklamace budou platit pro všechny prodejce v Marketplace, což je jedna ze služeb Amazonu. Marketplace poskytuje B2B službu, kdy malé firmy a prodejci předají do některého z distribučních center Amazonu své zboží a e-shop se postará o vyřízení objednávky a dovoz zákazníkovi. Nové funkce ale budou platit i pro ty prodejce, kteří své produkty posílají zákazníkům sami. Kolik procent zboží se prodejcům Amazonu vrací, firma nezodpověděla.

Amazon si ovšem malé firmy a prodejce nemůže úplně znepřátelit. Více než polovina zboží, které prodá, jde právě přes ně. Loni firma utržila téměř 136 miliard dolarů (přes tři biliony korun).