Z hraní počítačových her se stává zejména pro mladé generace sport jako například fotbal. Klání v nich sledují miliony lidí přes internetovou televizi a desetitisíce na stadionech. A v počítačových turnajích se také točí čím dál víc peněz, které jsou srovnatelné s tradičními sporty.

V pondělí začíná finálová část největší počítačové akce roku − turnaje The International 2017 v týmové hře Dota 2. Dvacet tisíc míst ve sportovní hale v Seattlu je už dlouho vyprodaných, přestože lístek na víkend stojí 200 dolarů, tedy zhruba 4400 korun. Souboj 16 týmů budou u obrazovek sledovat další miliony lidí, televizní studia s experty s elektronickou tužkou jsou stejná jako při tradičních sportovních přenosech.

Stejně peněz jako Federer

Týmy v Seattlu budou bojovat o rekordní balík 23,8 milionu dolarů, v přepočtu 522 milionů korun. Na vítězný tým, který čítá obvykle pět hráčů, připadne téměř polovina.

The International 2017

◼ Jedná se o nejlépe dotovaný počítačový turnaj na světě, který pořádá společnost Valve v americkém Seattlu. Letošní "prize pool" dosahuje bezmála 24 milionů dolarů, přes půl miliardy korun. Během šesti dnů se ve vyřazovacích soubojích utká 16 týmů.

Dota 2

◼ Turnaj se hraje v týmové hře Dota 2, za níž stojí právě Valve. Hraje ji 10 hráčů, rozdělených do dvou týmů po pěti. Hlavním úkolem je zničit soupeřovu hlavní budovu. Jedná se o nejhranější hru platformy Steam, ve špičce ji hraje současně až 11 milionů lidí.
◼ V Dota 2 se také točí nejvíc peněz. Podle webu esports­earnings.com se v ní rozdělilo na výhrách 101 milionů dolarů, druhý je titul League of Legends s 41 miliony a třetí Counter-Strike: Global Offensive s 37 miliony.

Vyprodáno

◼ Hala KeyArena v Seattlu má kapacitu 17 500 diváků. A na finálový víkend je dávno vyprodaná. A to přesto, že oproti loňsku se cena zdvojnásobila na 200 dolarů.

To ukazuje, jak se počítačové souboje, co se týče výdělku, zařazují mezi tradiční sporty − každý hráč vítězného týmu si odnese zhruba tolik jako tenista Roger Federer za letošní vítězství ve Wimbledonu. Méně než počítačový hráč vítězného týmu si odnese i vítěz nejdotovanějšího golfového turnaje The Players.

Za nejprestižnějším počítačovým turnajem stojí jedna z největších firem v herní branži − Valve. Z vývojáře her, kterého založili dva bývalí zaměstnanci Microsoftu a jeho první hra Half-Life se zařadila mezi legendy, se postupem času stal zejména on-line distributor. Valve vlastní herní obchod Steam, kde má účet přes 125 milionů hráčů.

Tato platforma také dominuje digitálním prodejům her − tři ze čtyř her se tímto způsobem prodají právě přes Steam. Kromě toho Valve vyvinulo právě hru Dota2, která je nejčastějším titulem na počítačových turnajích.

V Asii už mezi sporty

Sledování turnajů v počítačových hrách je populární v Americe i v Evropě, nejdál se tento e-sport, jak je často nazýván, dostal v Asii, kde se už za rok zařadí mezi tradiční sporty. Asijský olympijský výbor letos na jaře rozhodl, že v roce 2022 budou počítačové hry zařazeny mezi medailové disciplíny na Asijských hrách pořádaných v čínském Chang-čou. Jako ukázkový sport se ale představí už příští rok na Asijských hrách v Indonésii.

Počítačové hry se letos poprvé dostanou i na jednu z nejsledovanějších sportovních akcí na světě − Asijské hry halových a bojových umění. V září v Turkmenistánu se tak bude soupeřit kromě atletiky či taekwonda i v hraní her Dota 2, StarCraft 2, Hearthstone a pravděpodobně i ve fotbalové FIFA.

Česko v hraní nepatří mezi elitu, minulý měsíc si Tomáš Šťastný jako první český hráč ve hře Counter-Strike zahrál měsíc v Krakově turnaj kategorie major s dotací milion dolarů. "Trvalo dva roky, než jsem se stal nejlepším v Česku, a dalších šest let, než jsem prorazil do světa," řekl v nedávném rozhovoru pro Aktuálně.cz Šťastný, který v mládí hrával hokej, než si zlomil kotník a přetrhal vazy.

Podle něj by hraní her mělo být bráno za sport. "Trávíme u počítače více času než hokejisté na ledě. Psychická i fyzická vyváženost je u nás hodně důležitá, odvíjí se od toho naše přemýšlení, reflexy a pozornost. Těsně před turnajem nám příprava zabere i deset hodin denně. Dvě hodiny máme teorie, zbytek hrajeme na serveru a trénujeme," vysvětluje Šťastný.

"Hodně lidí, kteří o tom nic nevědí, si myslí, že je to celé jen sranda. Vidí jen to, že sedíme u počítače, ale zapomínají na náš trénink, stres, cestování napříč časovými pásmy. Vážně je to občas zápřah," dodává.