Kantýna v kolínské automobilce TPCA je chvilku před polednem prázdná. Strávníci z kanceláří, kteří přišli na brzký oběd, již spěchají pryč. Personál dostává za výdejním pultem poslední pokyny od šéfkuchaře. Úderem dvanácté začíná v továrně polední pauza dělníků. Mají půl hodiny na to, aby se naobědvali. Nikdo jim nesmí překážet. Vše musí proběhnout hladce, výrobní linka se spouští přesně ve 12.30.

Pět stovek hladových lidí z výroby spěchá do jídelny. Mnozí z nich si po rychlém obědě stačí i zapálit cigaretu nebo vyřídit pár telefonátů.

Nejoblíbenějším pokrmem kolínských dělníků je japonské kari, které je v jídelníčku každý čtvrtek. V nabídce jsou každý den dva běžné pokrmy, jedno jídlo s větší gramáží masa, jedna lehčí varianta, a jedno japonské jídlo. To stojí i s tradiční japonskou polévkou miso 51 korun. K dispozici je i teplý a salátový bar.

Ze stejné nabídky si mohou vybrat také lidé, kteří pracují na odpolední směně. V továrně mají pauzu na večeři v sedm hodin.

Každou středu mají dělníci sushi

Automobilka jídlo pro zaměstnance dotuje, což cenu obědů výrazně snižuje. Polévka a hlavní chod stojí ve firemní kantýně necelých 27 korun. Společnost více investuje do zdravějších obědů, které jsou tak pro zaměstnance cenově ještě lukrativnější. Několikrát do roka společnost zvýhodňuje zdravější jídla. "Kdo si z nabídky zvolí čtyři zdravější pokrmy v průběhu dvou týdnů, má nárok na pátý zdarma," vysvětluje Pavlína Burešová, která má v továrně na starosti stravování zaměstnanců.

Podniku se daří přivádět pracovníky k lehčím jídlům. "Zdravých obědů se vydá téměř 50 procent napříč celou firmou, stejně tomu je také mezi dělníky. Dávají přednost zdravějším jídlům před knedlíky s masem a omáčkou," přibližuje Burešová.

Každou středu si zaměstnanci mají možnost pochutnat na sushi. Kantýna pokrmy připravuje podle receptů japonského vedení. Kuchaři připravují také tematické akce, jako je například týden mexické či thajské kuchyně.

Máme řízky každý týden, pojďte k nám

Stravování zaměstnanců je pro firmy důležité téma. Je to nástroj, jak lidi udržet a přilákat nové. Nabídka jídel se objevuje i v náborových reklamách.

Nejnápadněji to už před několika lety udělal internetový obchod Mall. Ve své náborové kampani lákal skladníky na řízek k obědu, a to každý čtvrtek. Tradici čtvrtečních řízků firma drží dodnes.

"Řízek, stejně jako další smažená jídla, je největším favoritem našich pracovníků ve skladu. Mezi polévkami je nejoblíbenější dršťková," uvádí Zuzana Melicheriková z HR oddělení firmy. Kantýna, kde se stravují skladníci, denně připravuje zhruba 200 porcí jídel. V nabídce je šest pokrmů, za každý zaměstnanci utratí 20 korun.

Řízek patří k oblíbeným jídlům také mezi zaměstnanci Škody Auto. Závodní kuchyně každý den připravuje téměř 20 tisíc porcí obědů, které vydává 17 firemních restaurací. "Tradiční česká jídla patří mezi ta velmi oblíbená. V našich závodech jsou to například plněné bramborové knedlíky nebo vepřový řízek," popisuje mluvčí automobilky Zdeněk Štěpánek.

Mezi pracovníky se podle něj zvyšuje poptávka po zdravých jídlech. Pobočky se chystají navštívit kuchaři specializující se na etnické pokrmy, aby zaměstnancům nabídli mexickou či japonskou kuchyni.

Češi jsou milovníci řízků. Firemní kantýny je nabízejí každý týden
Cesi_jsou_milovnici_rizku._Firemni_kantyny_je_nabizeji_kazdy_tyden.jpg

Ajťáci jsou zvyklí na ovoce zdarma

Mít v práci zdarma ovoce či sendviče je v některých odvětvích, například v IT, pro zaměstnance samozřejmost. Pro firmy je to poměrně finančně dostupný benefit, který zvyšuje spokojenost zaměstnanců v práci.

Internetový obchod Alza v minulosti organizoval "pizza pátky", lidem slaný italský koláč přivážel každý týden. "Postupně opadl zájem, nyní se akce koná zhruba jednou za měsíc," říká Patricie Šedivá, mluvčí Alzy.

Firma Slevomat zase zaměstnancům rozdává každé úterý a čtvrtek svačiny. "Jsou hodně přizpůsobené sezoně, teď v létě se jedná o ovoce a nanuky, jindy to jsou bagety, v zimě citrony a zázvor," jmenuje Tomáš Holý, mluvčí Slevomatu.

Podle výživového poradce Martina Škáby tuzemské podniky stravování pracovníků opravdu řeší. Samotní manažeři si začínají uvědomovat, že jejich vitalita má dopad na výkonnost celé společnosti a časem se projeví i na měřitelných výsledcích. Vitální zaměstnanci jsou o 30 procent produktivnější, uvádí Škába.

Jídlo v práci ovlivňuje i soukromý život

Vitalita ovlivňuje také kreativitu, náladu a vztahy ke kolegům. Střevní trakt a skladba stravy ovlivňují agresi, psychické problémy nebo vznětlivost.

"To, co sníte v práci, ovlivňuje i to, jak se cítíte a chováte doma, stravování v práci zasahuje i do soukromého života," popisuje Škába. Výživového poradce si najímají společnosti, které chtějí například potlačit únavu lidí anebo sníženou produktivitu v obchodních týmech.

"Vedení si často neuvědomuje, že háček může být třeba v častých obchodních večeřích, kde pracovníci s klienty utužují vztahy. Zaměstnanci se vrací domů o půlnoci nebo i déle, často posilnění alkoholem, a druhý den musí vstávat do práce. Není divu, že jsou unavení," říká Škába, který svým klientům pomáhá zmírnit psychické vypětí, nervozitu, stres či úrazovost u manuálních pozic. To vše strava podle něj ovlivňuje.

V současnosti Škába u jednoho ze svých klientů řeší psychické problémy a agresivitu zaměstnanců v call centru. Firmy si jej objednávají také v případech, kdy chtějí zlepšit vitalitu několika svých klíčových lidí či celých oddělení. V takové situaci ke klientům několik měsíců dochází a každému z pracovníků nastaví stravování na míru.

"Den zdraví a podobné krátkodobé osvětové akce jsou vyhozené peníze. Mnohem účinnější je dlouhodobá spolupráce, aby docházelo k úpravám stravovacích návyků mezi pracovníky," míní Škába, který od roku 2012 spolupracoval zhruba s 80 klienty, v některých firmách působí už několik let.

Všem lidem radí, aby si na oběd vyhradili dostatek času a v případě spěchu volili lehká, snadno stravitelná jídla. "Lidé nežvýkají a zapíjejí jídlo, to jsou dvě věci, které narušují trávení a vstřebatelnost živin," podotýká poradce. Podle něj má oběd dodat tělu energii, pokud se po něm lidé cítí hůř než před ním, je někde chyba.

jarvis_5984bc03498e27acf5e072b8.jpeg
V kolínské automobilce TPCA je každou středu v nabídce japonské sushi.
Foto: HN – Libor Fojtík
jarvis_5984bc03498e27acf5e072bc.jpeg
Firemní restaurace Avast Software (vpravo) zlepšuje komunikaci mezi zaměstnanci.
Foto: HN – Libor Fojtík