Sociální demokraté rozjeli ostrou kampaň v podobném duchu jako hnutí ANO. V rámci propagace se volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek převlékl do potravinářského úboru, šéf ANO Andrej Babiš pár dní předtím publikoval své snímky v protichemickém obleku. Oba točí videa, vydávají fotky z pole, z firem, se zvířaty − jeden s koňmi, druhý se skotem. Ze svých Facebooků a Twitterů jednoduchým a pokud možno uvolněným jazykem promlouvají k voličům.

ČSSD se tak snaží zvednout nízké preference. ANO si podle průzkumu Medianu získalo kolem 27 a ČSSD asi 14 procent respondentů. Sociální demokraté se pokusili o nápravu i tím, že už dříve vyměnili Bohuslava Sobotku na postu volebního lídra za Zaorálka. Podobně se vyvíjí i styl kampaně − vždyť vloni před krajskými volbami hlavně slibovali zvyšování mezd, důchodů a úlevy rodinám.

Nově během propagačních akcí po celé republice doprovází lídra sociálních demokratů tým, ve kterém je fotograf i kameraman. Ministr zahraničí odložil oblek a k lidem jezdí třeba v tričku a kraťasech. Za posledních pár dní byl v Plzni v science centru Techmania, na Zlínsku, ve Velkém Meziříčí nebo v Radslavicích na hřbitově. Fotil se na kombajnu, v nemocnici i v sadu. A publikoval několik videí. "Jsem rád, že jsem dnes mohl vylézt na kombajn a připomenout si tu minulost," vzpomínal Zaorálek v záznamu na časy, kdy jezdil na Olomoucko se svým otcem.

Podobně se již dlouho prezentuje i Babiš. Na Facebooku ho sleduje asi 133 tisíc lidí, v případě Zaorálka jde o 7,4 tisíce návštěvníků sítě.

"Cílem toho, co dělá ministr Zaorálek, je, že se vykresluje jako obyčejný člověk, kterého trápí stejné problémy jako ostatní voliče. To je velmi úspěšná strategie, kterou politici dělají běžně. U nás je přeborníkem v této disciplíně Andrej Babiš," řekl předseda Institutu politického marketingu Karel Komínek. Podle mediálního experta jde o letní taktiku, kdy politici nesytí občany vážnou politikou, ale pokouší se působit uvolněnějším dojmem. V případě sociální demokracie však Komínek poukázal, že strana má voliče především mezi seniory a staršími lidmi. ČSSD se podle něj snaží na sociálních sítích cílit na mladší voliče, přestože ví, že u nich velké úspěchy mít nebude. "Minimálně jí to ale neuškodí," řekl Komínek.

Volební stratég ČSSD Robert Žanony řekl, že Zaorálkův tým pro sociální sítě čítá pět lidí. "Naše kampaň připomíná kampaně jiných politiků v jiných zemích. Jdeme prostě za lidmi," odmítl Žanony srovnání s Babišem. Forma podle něj je podobná, ale Zaorálek se snaží i o obsah a ve videích často hovoří o programu. "Lídr postupně objede všechny kraje. Na přelomu srpna a září odstartuje horká část kampaně, do níž se zapojí i další lídři," popsal plány mluvčí ČSSD Mikuláš Klang.

Ale zdaleka ne vždy jsou pořadatelé letních akcí za pozornost politiků vděční. Nemilé zkušenosti s týmem šéfa ANO měli v Harrachově a během průvodu Dobřichovické divadelní společnosti. "My vždy jedeme na pozvání někoho z organizátorů," uvedla Babišova mluvčí Lucie Kubovičová. Organizátory rozhněvaly pozvánky, na kterých se Babiš podle nich prezentoval jako součást programu či budil dojem spolupořadatele.