Polská konzervativní vláda, která se po vzoru maďarské vládní strany Fidesz snaží ovládnout polskou společnost a mocenská centra, chce během podzimu představit zákon, jímž zásadně omezí vliv zahraničních majitelů polských médií. Cílem je především omezit vliv německých mediálních koncernů, které konzervativci chápou jako nepřátelské vůči zájmům Polska. Zároveň ale vládní strana Právo a spravedlnost (PiS) může vyvolat spor se Spojenými státy, nyní díky Trumpově návštěvě ve Varšavě považovanými za blízkého spojence, protože novým majitelem největší a nejsledovanější polské televize TVN je čerstvě americká Discovery Communication.

Vládní konzervativci už ovládli polská veřejnoprávní média, ale v Polsku se za posledních 20 let vytvořila silná a vlivná soukromá média. Agendu zpravodajských televizí tak tradičně spíš určuje kanál TVN24 než veřejnoprávní TVP Info. Silné jsou internetové portály jako Onet.pl nebo WP.pl, které po nástupu konzervativců a ovládnutí veřejnoprávní televize začaly dávat větší důraz na videoobsah.

"Pokud jde o velké reformy, tak před námi zcela určitě stojí otázka dekoncentrace médií. V tomto případě také očekáváme velký odpor," řekl Kaczyński na konci července v rozhovoru pro katolickou stanici TV Trwam poté, co prezident Andrzej Duda vetoval zákony o změnách v soudnictví.

Kaczyński chce "dekoncentrovat" média hlavně proto, že při slabosti opozice a ovládnutí Ústavního soudu a soudnictví obecně představují nezávislá média nyní nejhlasitější a nejvlivnější centrum odporu vůči vládě konzervativců. Vlivu těchto médií konzervativci přičítají neúspěch při prosazování vlastní soudní reformy a demonstrace, jichž se účastní tisíce lidí.

PiS plánuje zavést omezení podílu, jaký může mít zahraniční vlastník v polských médiích. Zároveň bude také omezeno křížové vlastnictví jednotlivých druhů médií (například se bude sčítat podíl vlastnictví v rozhlase a tištěném médiu) a úvahy se také vedou o tom, že by zahraniční majitel nesměl mít většinu v celopolsky vysílající televizní stanici.

Problémy by tak mohl mít německý koncern Ringier Axel Springer, vlastnící týdeník Newsweek, deník Fakt a portál Onet.pl, německé vydavatelství Verlagsgruppe Passau, vlastnící 20 regionálních deníků a 150 týdeníků, nebo americký majitel stanice TVN.

Dalším způsobem, jak by média mohla vláda šikanovat, jsou vysoké pokuty od státních regulačních či daňových orgánů. Už nyní čelí obě televizní sítě, které stát neovládá, tedy TVN a Polsat, obvinění, že mají na daních doplatit desítky milionů zlotých. Obě stanice vůči tomuto obvinění připravují odvolání.

Související