Za nějakých deset let možná zamíří tisíce českých turistů na chorvatské pobřeží v elektromobilu. A nemusí to být jenom sen − Česká republika je automobilová velmoc, ve výrobě na tisíc obyvatel druhá na světě hned za Slovenskem. V rozvoji elektromobility však zatím zůstává hluboko pod evropským průměrem. Jedničkou podle vybavenosti elektrickými vozy, dokonce světovou, je Norsko. Země, jejíž hospodářství paradoxně prosperuje díky exportu fosilních paliv − ropy a zemního plynu.

V uplynulém roce se po celém světě zaregistrovalo přes 753 tisíc aut poháněných zcela nebo částečně elektřinou. Meziročně to bylo skoro o 38 procent více. Se zhruba stejným vzestupem lze podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) počítat také letos.

"Rychle rostoucí prodej elektrických aut je především spotřebitelský fenomén. Poptávku pohání klesající náklady na výrobu, výkonnější a levnější baterie i rozšiřující se síť dobíjecích stanic," komentuje pro agenturu Bloomberg Greg Archer, ředitel bruselské Transport and Environment Group. Jak ale dodává, bude ještě dlouho trvat, než se z elektrických aut stane masová záležitost. Po světě nyní jezdí něco přes dva miliony elektromobilů, z toho přibližně jedna třetina v Číně.

O průniku na nový trh rozhodne cena

Průlom směrem k "masovosti" slibuje americká automobilka Tesla, průkopník elektromobility, uvádějící na trh Model 3. Jeho cena v USA začíná na 35 tisících dolarů. Zakladatel a šéf firmy Elon Musk věří, že díky levnějšímu modelu Tesla příští rok prodá půl milionu elektroaut (loni 84 tisíc) a v roce 2020 milion.

Ambiciózní, ale stále ztrátové Tesle, která přibližně polovinu svých vozů prodává v domovské Kalifornii, hodlají tvrdě konkurovat hlavně německé automobilky. Volkswagen si v rámci ohlášené "elektroofenzivy" předsevzal, že v roce 2025 poprvé prodá více než milion elektroaut. "Máme-li se dostat na masový trh, cena by neměla přesáhnout 30 tisíc eur. Jedině tak se nám podaří zastavit Teslu," prohlásil v rozhovoru pro agenturu DPA Herbert Diess, šéf kmenové značky VW.

Výroba aut s alternativním pohonem, tedy nejenom čistě na elektřinu a hybridní pohon, ale také na různé typy plynu, loni představovala zhruba čtyři procenta celosvětové produkce motorových vozidel. Z toho necelé jedno procento bylo aut s čistě elektrickým pohonem, předkládá základní čísla Vojtěch Opleštil, automobilový expert poradenské firmy PwC.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.