Děcka, jak to, že nejste na Facebooku? rozčiloval se v kresleném vtipu otec rodiny nad ratolestmi ležícími v knihách. Vsadil jsem na jeho akcie vaši budoucnost, zněla pointa kresbičky tak populární, že ji přetiskly i světové ekonomické noviny. Před pěti lety, krátce po vstupu Facebooku na burzu, to bylo vtipné. Ne že by obraz dětí pohlcených čtivem na "staromódním" papíru byl v roce 2012 realistickým zobrazením poměrů v průměrné americké či evropské domácnosti, v otázce obav o hodnotu akcií však satira trefila do černého.

Zisk Facebooku prudce stoupá. Síť těží z příjmů z reklamy na mobilech

První krůčky největší sociální sítě na veřejném kapitálovém trhu totiž budily obavy. Akcie se sice bez problémů rozprodaly za solidní cenu, a dokonce vyvolaly investorskou mánii, protože pro veřejnost je představa, že bude profitovat na úspěchu firmy, jejíž produkt široce využívá, vždycky atraktivní. Brzy se ale výrazně propadly a dlouho se na kurz, se kterým vstupovaly na burzu, dívaly zespodu. Velkým investorům najednou přišlo nesmyslné oceňovat firmu Marka Zuckerberga na stonásobek ročního zisku, když není jasné, jestli může dál a dál růst, a především vyšší počet uživatelů přetavit v peníze. A co bude dělat, když lidé omezí "facebookování" na počítačích a přejdou na čím dál populárnější chytré telefony? Na jejich obrazovku se přece reklamy v takové míře, aby firma zvyšovala zisk, nikdy nevejdou, zněla častá obava.

Dnes už ji neuslyšíte. Ukázalo se, že právě mobily daly Facebooku dodatečnou sílu a vhodné akvizice, především nákup "obrázkové" sociální sítě Instagram a úspěšné komunikační aplikace WhatsApp, ji ještě podtrhly. Facebook neoslabil ani příchod nových konkurentů, z nichž nejvýš vyčnívá na dospívající mládež orientovaný Snapchat, a počet jeho uživatelů dále stoupá.

Není to samozřejmý úspěch, což nic neukáže lépe než dlouhodobé trápení Twitteru, dalšího průkopníka éry sociálních sítí. Ten dál "pálí" peníze investorů, a dokonce přichází o uživatele na americkém, tedy nejlukrativnějším trhu.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 10 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • Pravidelné speciály v digitální podobě
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nevybrali jste si? Přejděte na všechny nabídky předplatného HN.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru