Děcka, jak to, že nejste na Facebooku? rozčiloval se v kresleném vtipu otec rodiny nad ratolestmi ležícími v knihách. Vsadil jsem na jeho akcie vaši budoucnost, zněla pointa kresbičky tak populární, že ji přetiskly i světové ekonomické noviny. Před pěti lety, krátce po vstupu Facebooku na burzu, to bylo vtipné. Ne že by obraz dětí pohlcených čtivem na "staromódním" papíru byl v roce 2012 realistickým zobrazením poměrů v průměrné americké či evropské domácnosti, v otázce obav o hodnotu akcií však satira trefila do černého.

Zisk Facebooku prudce stoupá. Síť těží z příjmů z reklamy na mobilech

První krůčky největší sociální sítě na veřejném kapitálovém trhu totiž budily obavy. Akcie se sice bez problémů rozprodaly za solidní cenu, a dokonce vyvolaly investorskou mánii, protože pro veřejnost je představa, že bude profitovat na úspěchu firmy, jejíž produkt široce využívá, vždycky atraktivní. Brzy se ale výrazně propadly a dlouho se na kurz, se kterým vstupovaly na burzu, dívaly zespodu. Velkým investorům najednou přišlo nesmyslné oceňovat firmu Marka Zuckerberga na stonásobek ročního zisku, když není jasné, jestli může dál a dál růst, a především vyšší počet uživatelů přetavit v peníze. A co bude dělat, když lidé omezí "facebookování" na počítačích a přejdou na čím dál populárnější chytré telefony? Na jejich obrazovku se přece reklamy v takové míře, aby firma zvyšovala zisk, nikdy nevejdou, zněla častá obava.

Dnes už ji neuslyšíte. Ukázalo se, že právě mobily daly Facebooku dodatečnou sílu a vhodné akvizice, především nákup "obrázkové" sociální sítě Instagram a úspěšné komunikační aplikace WhatsApp, ji ještě podtrhly. Facebook neoslabil ani příchod nových konkurentů, z nichž nejvýš vyčnívá na dospívající mládež orientovaný Snapchat, a počet jeho uživatelů dále stoupá.

Není to samozřejmý úspěch, což nic neukáže lépe než dlouhodobé trápení Twitteru, dalšího průkopníka éry sociálních sítí. Ten dál "pálí" peníze investorů, a dokonce přichází o uživatele na americkém, tedy nejlukrativnějším trhu.

V článku se dále dozvíte

  • Facebook už má hodnotu přes 500 miliard dolarů.
  • Odstup za Microsoftem se zmenšuje, s obřím Amazonem jsou dnes vlastně na stejné úrovni.
  • Čím to, že růst největší sociální sítě stále na limity nenaráží?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE.
Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru