Technologie spojené s internetem obrátily většinu podnikání vzhůru nohama. A nyní chtějí investoři do technologií a telekomunikační firmy získat náskok a být první u další revoluční změny − internetu věcí.

Tento pojem (anglicky Internet of Things, IoT) označuje propojení zařízení, spotřebičů nebo předmětů pomocí čidel, která komunikují ve speciální bezdrátové síti. To v kombinaci s internetem umožňuje například dálkově monitorovat pohyb vozidel nebo zboží, automaticky odečítat vodoměry, sledovat vlhkost půdy vinic nebo chránit majetek před krádeží.

IoT může být podle odborníků jedním z hlavních hybatelů takzvané čtvrté průmyslové revoluce − změny, která přinese "chytrou" optimalizaci výroby nebo provozu v městech a zapojení umělé inteligence.

Kdo stojí za SimpleCellem

Jan John

Bývalý šéf business developmentu a oddělení ICT ve společnosti T-Systems se pro internet věcí nadchl v roce 2014. Firmu založil se Sodomkou.

Radovan Vávra

Bankéř se zkušeností z Creditanstaltu a Citibank byl v letech 2000 a 2001 v čele Komerční banky, kterou připravil k privatizaci. Poté vedl problémovou Union banku, kvůli jejímuž krachu mu hrozilo i vězení. Neuspěl ani s prodejcem sportovního oblečení X-Sport.

Miloslav Vyhnal

Bývalý investiční ředitel v KKCG a blízký spolupracovník Karla Komárka. Řídil projekty jako nákup cestovní kanceláře Fischer nebo prodej firmy Atlantik skupině J&T. Loni po 20 letech v KKCG skončil a peníze vložil do rozbíhající se investiční skupiny RSBC Roberta Schönfelda. Má i vlastní investiční společnost Pactio Invest.

Pavel Sodomka

V 90. letech působil v pražském Microsoftu. Pak spoluzakládal český vyhledávač Atlas, kdysi dvojku na trhu. Po prodeji Atlasu investoval peníze se střídavým úspěchem do řady projektů, včetně elektrokol nebo počítačové hry.

V Česku první sítě pro tuto technologickou inovaci už existují. Z firem, které mají ambici vybudovat celoplošné pokrytí a postavit na internetu věcí svůj byznys, je nejdál tuzemský start-up SimpleCell. Peníze do něj vložili například někdejší ředitel Komerční banky Radovan Vávra a v červnu i Miloslav Vyhnal, bývalý investiční ředitel KKCG.

Vlastní síť pro IoT už mají také České Radiokomunikace. Včera oznámil testování české sítě pro internet věcí i operátor Vodafone. Všechny tři sítě ale vznikají každá na jiné technologii, s různými pro a proti, a tím pádem i s různými možnostmi využití.

SimpleCell založili v roce 2014 někdejší manažer T-Systems Jan John a jeho mnohaletý kamarád, internetový podnikatel a spoluzakladatel vyhledávače Atlas Pavel Sodomka. Když firma podepsala na sklonku roku 2015 exkluzivní smlouvy na spolupráci s T-Mobilem a francouzským dodavatelem technologie Sigfox, investoval do projektu i podnikatel Vávra. Investorem byl původně také Karel Krčmář, který ale svůj podíl letos prodal investiční společnosti Miloslava Vyhnala.

Síť, kterou SimpleCell s T-Mobilem budují, stojí na technologii Sigfox. Ta umožňuje propojit miliony čidel relativně levně a s velmi malou spotřebou energie. Podle manažerů SimpleCellu umí síť pokrýt široké území a hodí se i pro zařízení, která jsou v útrobách budov, například ve sklepech a šachtách. Výhodou řešení je dlouhá životnost baterií v čidlech, relativně nízká cena aplikací a díky mezinárodnímu rozšíření i propojení napříč státy bez roamingových plateb.

SimpleCell

Firma vybudovala díky exkluzivní smlouvě se Sigfoxem a T-Mobilem zatím největší tuzemskou síť pro internet věcí. Vlastníci start-upu už do něj nainvestovali asi 80 milionů korun. Finanční investoři Vávra a Vyhnal ve start-upu vlastní dvoutřetinový podíl, třetinu ovládají zakladatelé John a Sodomka.

Síť SimpleCellu v současnosti pokrývá 80 procent české populace takzvaně deep indoor − tedy tak, že signál pronikne i do hloubky budov, například do sklepů, kde jsou většinou umístěny vodoměry. Plán je do konce roku toto pokrytí zvýšit na 88 procent.

Podle řídícího partnera SimpleCellu Sodomky letos firma oznámí asi 50 komerčních kontraktů. Komunikaci je ale nejdřív třeba sladit se zákazníky, kteří na inovaci mají vázaný i svůj marketing.

Celkem SimpleCell pracuje asi na stovce byznysových využití své IoT sítě, "od sledování psů přes monitoring padajících skal až po asi 10 projektů s energetickými společnostmi," říká Sodomka. Část zákazníků je z oblasti vodárenství, energetiky a z finančního odvětví.

"Když pivovar začne vyrábět pivo ne podle počasí, ale podle toho, jakou má aktuální výtoč na pípách svých 600 provozoven, tak to znamená zásadní změnu obchodního modelu," vysvětluje Sodomka.

Zapojení IoT čidel hlavně změní fungování celých průmyslových odvětví. Podle jednoho ze zakladatelů Sigfoxu Ludovica le Moana to povede ke zrychlení průmyslové výroby, logistiky i k hladšímu fungování dodavatelských řetězců. "Je to zkrátka proces, který umožňuje celý průmysl transformovat. To je nesmírně významné," řekl le Moan HN.

Jakkoliv start-up SimpleCell v oblasti internetu věcí usiluje o vůdčí roli, bude mít na trhu konkurenci. Vlastní síť pro IoT už mají České Radiokomunikace. Ty využívají technologii LoRa. Firma plánuje do konce roku pokrýt hloubkovým signálem do budov téměř 24 procent populace. Nižší deep indoor pokrytí než konkurence Radiokomunikace vysvětlují také tím, že údaje u odlišných technologií nejsou zcela srovnatelné.

Podle obchodního ředitele Radiokomunikací Miloše Mastníka má firma od letošního roku kolem 10 komerčních projektů. Mezi klienty je regionální dodavatel elektřiny pro průmyslový areál ve Zlíně, který používá dálkový monitoring elektroměrů, nebo firma Vinojet, dodavatel systému na skladování vína. Projekty radiokomunikací jsou také v oblasti sledování kvality ovzduší nebo hluku ve městech.

Připravovaná síť Vodafonu bude založená na technologii NarrowBand IoT. Celonárodní pokrytí a provoz operátor plánuje na podzim.

SimpleCell i Radiokomunikace se snaží o rozšiřování povědomí o internetu věcí a o propagaci byznysových řešení. Radiokomunikace například organizují soutěž nápadů Czech IoT Summer Jam. SimpleCell zase pořádá v září v Praze konferenci Sigfox Expo, kde většinu svých klientů oznámí.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru