Společnosti BMW a Daimler (Mercedes-Benz) se podle letošního žebříčku sociálně odpovědných firem, který sestavuje Reputační institut na základě průzkumu mezi 240 tisíci respondenty v patnácti zemích, dostaly do první desítky na světě. Spotřebitelé je "pochválili" za to, že jsou transparentní a dobrovolně dodržují etický kodex. Jak se ukazuje, víc než o dobrovolné dodržování etiky jde možná spíš o skvělý marketing. Spolu s dalšími výrobci automobilů − společnostmi Volkswagen, Audi a Porsche − jsou totiž v podezření z kartelových praktik. Podle týdeníku Der Spiegel se německé automobilky už od 90. let minulého století domlouvaly na přístupu k dodavatelům, na cenách komponentů a zřejmě i na systémech kontroly emisí u naftových motorů, tedy na věcech, které reálnou "sociální odpovědnost firem" naprosto popírají.

O tom, že morálka je slovo vhodné především do propagačních materiálů, by tak automobilky nepřesvědčily poprvé. Kromě emisního skandálu firmy Volkswagen vzpomeňme třeba na průběžná obvinění (následovaná pokutami) za předražené náhradní díly i za celá auta, jež opakovaně evropským a americkým automobilkám udílejí indické a čínské antimonopolní úřady.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru