Společnosti BMW a Daimler (Mercedes-Benz) se podle letošního žebříčku sociálně odpovědných firem, který sestavuje Reputační institut na základě průzkumu mezi 240 tisíci respondenty v patnácti zemích, dostaly do první desítky na světě. Spotřebitelé je "pochválili" za to, že jsou transparentní a dobrovolně dodržují etický kodex. Jak se ukazuje, víc než o dobrovolné dodržování etiky jde možná spíš o skvělý marketing. Spolu s dalšími výrobci automobilů − společnostmi Volkswagen, Audi a Porsche − jsou totiž v podezření z kartelových praktik. Podle týdeníku Der Spiegel se německé automobilky už od 90. let minulého století domlouvaly na přístupu k dodavatelům, na cenách komponentů a zřejmě i na systémech kontroly emisí u naftových motorů, tedy na věcech, které reálnou "sociální odpovědnost firem" naprosto popírají.

O tom, že morálka je slovo vhodné především do propagačních materiálů, by tak automobilky nepřesvědčily poprvé. Kromě emisního skandálu firmy Volkswagen vzpomeňme třeba na průběžná obvinění (následovaná pokutami) za předražené náhradní díly i za celá auta, jež opakovaně evropským a americkým automobilkám udílejí indické a čínské antimonopolní úřady.