Z Česka se stává jeden z výrobců zařízení pro virtuální realitu, jejímiž průkopníky jsou globální IT velikáni jako Google, Microsoft nebo Sony.

V Americe založená firma VRgineers, která patří do české IT skupiny Etnetera, právě rozjíždí prodej vlastních brýlí pro virtuální realitu (VR). Ty začala vyrábět v Praze a získala pro ně první dva zákazníky − BMW a Škodu Auto.

Brýle podobající se přilbici s hledím vytvářejí kolem člověka iluzi 3D prostoru, který lze za pomoci softwaru libovolně měnit. Uživatel má zpravidla v rukou ještě dvojici joysticků, jimiž může ve virtuálním prostoru třeba malovat trojdimenzionální obrazy.

Největšího využití zatím VR sestavy nacházejí v oblasti zábavy. Technologickým nadšencům umocňují zážitek z hraní počítačových her nebo sledování filmů. "My si ale myslíme, že se lépe prosadí u firemních zákazníků," říká Václav Bittner, spolumajitel Etnetery, která je jedním z minoritních akcionářů nového projektu.

U počátku tuzemských virtuálních brýlí stojí Bittnerův spolužák z pražského ČVUT Marek Polčák, který na jejich vývoji pracoval tři roky. Brýle od VRgineers jsou prý unikátní svou grafikou. "Běžně dostupné výrobky na trhu slouží hlavně k hraní PC her, takže nemají takové grafické rozlišení, aby vyhovovaly firemním designérům, kteří s nimi mohou vytvářet prototypy různých výrobků," říká Bittner. Právě na designéry se ve VRgineers hodlají soustředit a první kusy nových brýlí už dodali k designovým specialistům BMW a Škody.

"Při navrhování designu nového auta se začíná hliněným prototypem, který je ovšem drahý. Když chce pak designér změnit třeba podobu přístrojové desky, tak se musí přestavět celý model. Ve virtuálním prostředí to provedete v počítačovém programu, takže vše vyjde mnohem levněji," vysvětluje manažer. Podle něj si navíc tvůrci vozu mohou jeho model ve virtuálním prostředí prohlédnout v jednom čase z více stran nebo i zevnitř.

Komentář Tomáše Sedláčka: Virtuálně bydlí člověk

Česko-americká firma svým byznysovým klientům dodává brýle spolu s joysticky a sestavu pak propojuje s výrobním počítačovým programem zákazníka. Podobné "propojovací" aplikace jsou doménou mateřské skupiny Etnetera, která v Česku vznikla už před 20 lety a jejíž loňský obrat dosáhl 425 milionů korun.

Firma neudává, kolik peněz do brýlí vložila. Založením VRgineers v USA, za nímž spolu s dalšími partnery stála, ale odhaluje, že má s projektem velké plány. "K dosažení úspěchu budeme potřebovat hodně peněz. V USA chceme najít jak klienty, tak investory. Kapitál je tam ostatně mnohem dostupnější než zde," uvádí Bittner. Americká centrála koneckonců nalezla své sídlo ve státě Delaware, který je po známějším Silicon Valley v Kalifornii považován za jedno ze startupových center USA.

Na stavbu prototypů se virtuální realita zatím moc nepoužívá

Výrobců, kteří by zařízení pro virtuální realitu dodávali firmám, podle něj na světě příliš není. V automobilovém průmyslu se zatím VR sestavy objevují především v oblasti propagace nových vozů, kde je používají třeba Audi, Ferrari nebo Volvo. Virtuální brýle třeba slouží pro simulaci předváděcí jízdy.

Mezi automobilky, které technologii používají také k vytváření prototypů, se zatím řadí Ford nebo výrobce stavebních strojů Caterpillar. "My jsme naše brýle ukázali některým americkým automobilkám, které zaujaly," říká manažer.

Jeho IT skupina Etnetera, která nejvíce peněz vydělává na vývoji aplikací, nově vytvořené brýle využije také ve vlastním byznysu. "Založili jsme už takzvaný virtuální ateliér, ve kterém vytváříme pro klienty obsah v rámci technologie virtuální reality. Můžeme tak umožnit virtuální prohlídku koupelen nebo aut, které firemní zákazníci nabízejí," uvádí Bittner, podle něhož má společnost již několik poptávek na milionové "virtuální projekty".

IT skupina se pouští i do výměny baterií v autech

Investice do VR brýlí není jedinou, kterou letos tuzemská IT skupina uskutečnila. Její další technologický projekt nese název Battswap a zabývá se výměnou baterií u elektromobilů.

"Hlavním problémem takových aut je jejich dobíjení. Chvíli jezdí, pak se ale baterie musí třeba osm hodin dobíjet. Výměna baterií tento problém řeší. Akumulátor je menší, takže vůz nemá takovou dojezdovou vzdálenost. Výměna baterie ale v podání Battswap trvá pouhých třicet vteřin. A to je dokonce rychlejší než čerpání benzinu do klasického auta," vysvětluje zástupce Etnetery.

Systém pro výměnu baterie sestává z rampy, na níž elektromobil najede. Zespoda pak výtahová plošina automaticky odebere vybitý akumulátor z podvozku auta, který posléze nahradí novým. "Jedna stanice dokáže obsloužit asi 50 aut denně a baterie se v ní inteligentně dobíjejí, aby byly vždy připraveny k použití," říká Bittner. Postavení stanice prý vyjde na nižší jednotky milionů korun a Battswap je hodlá nabízet především přepravním firmám s desítkami vozů. "Aktuálně jsou v jednání projekty s rozvážkovou společností Rohlík.cz a přepravcem DPD," uvádí manažer.

Stejně jako v případě VRgineers i zde jeho skupina vstoupila do "bateriového projektu" menšinovým podílem. Battswap je navíc také formálně americkou firmou, s níž má její zakladatel Radek Janků plány na globální expanzi.

Hlavní pro nás zůstávají aplikace, říká Etnetera

Etnetera přiznává, že od zmiňované dvojice projektů očekává výsledky až v příštích několika letech a bere je především jako příležitost vyzkoušet si nové technologie. Hlavní pro skupinu devíti firem stále zůstává především výroba internetových aplikací pro velké korporátní klienty, jako je televize Prima, sázková kancelář Fortuna nebo již zmiňovaná Škoda Auto. Největší společností skupiny proto zůstává Etnetera a.s. s 200milionovým obratem, která takové zakázky získává.

Na příští rok firma s touto divizí chystá expanzi do Německa nebo Velké Británie. Sází ale také na svou reklamní divizi Etnetera Motion, která meziročně téměř ztrojnásobila svůj obrat a loni utržila necelých 50 milionů korun. Celá skupina loni dosáhla souhrnného obratu ve výši 425 milionů a meziročně tak vyrostla o 26 procent.

Nyní se pražská IT společnost připravuje na začátek září, kdy v Pražské tržnici uspořádá futuristický festival Future Port, první akci svého druhu v Česku. "Veřejnost si během festivalu bude moci prohlédnout a vyzkoušet drony, uvidí létající roboty nebo také naše VR brýle a stanici pro výměnu baterií," láká Pražany i přespolní spolumajitel firmy Bittner, podle něhož si Etnetera nultý ročník festivalu nadělila ke svým dvacátým narozeninám a v jeho pořádání hodlá pokračovat i v příštích letech.

jarvis_5970e247498e27acf2ef2346.jpeg
Tvůrce brýlí pro virtuální realitu VRgineers Marek Polčák.
Foto: Etnetera