Asi dvě stě metrů dlouhá výrobní hala na první pohled zaujme svou prázdnotou: kromě zásobníku na ocelové ingoty a šestice obráběcích strojů, které zabírají sotva čtvrtinu prostoru, v ní nic není, zaměstnanců jen poskrovnu.

"Na těchto strojích probíhá základní obrábění, které je plně automatizované. Jeden pracovník tak dokáže obsloužit dva až tři stroje najednou," uvádí Pavel Voltemar, obchodní manažer společnosti Poppe + Potthoff.

Německá firma v Česku rozjíždí výrobu v jedné z nejmodernějších továren na součástky do osobních i nákladních automobilů. V moravských Kunovicích v těchto dnech otevřela novou výrobní halu za téměř 200 milionů korun.

V přilehlém, již fungujícím závodě podniku ročně vznikají miliony přesně obráběných autodílů. Nynější investice do rozšíření provozu má za cíl zdejší produkci během příštího roku zvýšit skoro o polovinu.

Na pomoc si Poppe + Potthoff bere moderní technologie, které mu umožní výrobu ještě zrychlit, zpřesnit a dále automatizovat.

V budoucnu navíc kunovická firma osadí své stroje stovkami internetových čidel, která budou výrobu sledovat. "V takové chytré továrně díky tomu bude možné celý výrobní proces kontrolovat z jakéhokoliv počítače nebo mobilního telefonu" uvádí manažer Bengt-Henning Maas.

Společnosti to podle něj přinese zvýšení efektivity a flexibility ve výrobě v duchu čtvrté průmyslové revoluce.

Stroje lidem práci neberou

"U nás pracují stroje," hlásá heslo na plakátu v hale. Podle jednatele tuzemského Poppe + Potthoff Lubomíra Bilíka to ovšem neznamená, že by jeho firma neměla zájem o práci lidí. "Právě naopak. Aktuálně hledáme dalších 25 pracovníků k současným 135. Potřebujeme navíc kvalifikované lidi. Stroje jsou čím dál složitější a někdo je musí umět ovládat," říká šéf podniku.

V kunovické továrně vyrábějí především ocelové trubky, které jsou součástí systémů ABS či ESP zajišťujících stabilitu automobilů. Vedle toho zde vznikají také různé trubky (tzv. common rail) sloužící ke vstřikování paliva do motoru.

Přes 95 procent produkce míří na export. Odběrateli jsou firmy jako Bosch či Continental, finálně se pak zdejší výrobky montují do osobních aut značek Volkswagen, BMW, Audi nebo do nákladních Scanií.

Pouhé dva zmetky z milionu kusů

Všechny součástky, které v Kunovicích vyrábějí, musí v autě čelit vysokému tlaku a namáhání. "Odběratelé od nás proto vyžadují preciznost. Na každý milion vyrobených dílů připadají pouze dva vadné kusy," uvádí šéf Bilík.

Podle něj je zárukou kvality zdejších výrobků třeba nová automatická brusírna. "Stroje dokážou dílce obrousit samy, seřizovač pouze kontroluje jejich nastavení.

Speciální kontrolní jednotky každý obroušený komponent zkontrolují, a tak z brousicího stroje vycházejí jen bezvadné kusy," říká ředitel.

Nejmodernější kalení v Česku

Hlavním technologickým zlepšovákem nového kunovického provozu je vakuová pec, sloužící ke kalení nebo cementování kovových dílců. Ty jsou pak tvrdší, pevnější a méně náchylné k opotřebení.

Okrouhlá vakuová pec, která svým tvarem vzdáleně připomíná ponorku, má jako jediná v Česku hned trojici komor. V běžných dvoukomorových pecích se materiál vsadí do první předehřáté komory, z níž se vyčerpá vzduch. Kov je pak ohříván v olejové lázni. Druhá komora následně slouží k ochlazení materiálu.

V takovém systému ovšem dochází k vysokým tepelným ztrátám při vkládání materiálu do pece. "Naše pec tento problém řeší existencí třetí předehřívací komory. Díky tomu se pec nemusí tolik dohřívat, celý proces probíhá plynule a navíc se zkracuje zhruba o třetinu," vysvětluje vedoucí firemní kalírny Tomáš Vaněk.

Kunovický Poppe + Potthoff si od podobných moderních strojů slibuje především zrychlení a zvýšení své výroby. Loni firma utržila 244 milionů, zisk byl téměř padesátiprocentní. Letos očekává, že dosáhne podobného výsledku a vzhledem k investici do nové haly neporoste.

"Příští rok by měl ale počet našich zakázek vzrůst asi o 40 procent. Kontrakty už máme s odběrateli předjednány," uvádí jednatel Lubomír Bilík. Podle něj mezi evropskými dodavateli autodílů panuje silná konkurence. "Bez sázky na inovace bychom na trhu neuspěli," říká.