Pražští radní chtějí zakázat průjezd kamionů přes centrum města. Nejtvrdší varianta zákazu, kterou plánují, by navíc zatrhla vjezd náklaďáků na Jižní a Stěrboholskou spojku a na Spořilovskou. Dnes tudy projíždějí, protože není dokončená jihovýchodní část Pražského okruhu. Podle ministra dopravy Dana Ťoka přitom město výstavbu dálnice blokovalo, a za zdržení si tedy může samo.

"Praha výstavbu brzdila svým postojem a postojem svých městských částí, kterým vadí, že okruh povede příliš blízko Prahy a hned za jejich pozemky. Město tedy nyní nemůže říkat, že je to záležitostí ministerstva," uvedl Ťok v rozhovoru pro HN. Podle něj je zákaz pouze předvolební gesto, kterým se současní zastupitelé snaží získat hlasy pražských voličů. Tvrdí, že radní spoléhají na to, že zákaz zatrhne dopravní policie. Ta má nyní v celé věci hlavní slovo.

Šéf dopraváků Tomáš Lerch se k tomu ale zatím nechce příliš vyjadřovat, protože neviděl konkrétní návrh. Ten má mít Praha dokončený na konci září. "Vnímám to jako nějaké prohlášení vhledem k tomu, jaký je rok a co se blíží. Až bude nějaký konkrétní návrh, určitě to policie bude posuzovat. A to nejen ohledně toho, co takové rozhodnutí udělá na silnicích, ale co to hlavně udělá s tranzitní dopravou," řekl HN Lerch.

O celé věci bude s ministerstvem a policií jednat náměstek Prahy pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD), který bude prosazovat nejtvrdší možnou variantu zákazu. "Pevně doufám, že se jednání podaří. Je možnost, že náš záměr neprojde beze změny, ale i přesto věřím, že se podaří prosadit rozhodnutí tak, jak jsme jej včera přijali," komentuje Dolínek.

To ale znamená, že kamiony z hradecké či boleslavské dálnice nebudou mít kudy Prahu objet a budou muset jezdit přes obce ve Středočeském kraji. Město argumentuje snahou chránit zdraví obyvatel, protože hygienická situace v Praze a přilehlém okolí je neúnosná. "Po dvou letech diskusí kolem zákazu kamionů se nikdy nic nezměnilo, všichni jenom říkali, že to musíme nějak snést, takže se radní rozhodli jednoznačně odhlasovat to nejtvrdší stanovisko," vysvětluje Dolínek.

Není přitom první, kdo o podobné opatření usiluje. Pravomocné rozhodnutí o zákazu průjezdu nákladních aut už platí i na celém Říčansku. Jakmile skončí objížďka, která tudy vede, budou muset kamiony z Říčan do Prahy jezdit třikrát delší trasou. Před schválením je zákaz také v obci Úvaly. "Než se nám podařilo zákaz získat, měli jsme problémy s výjimkami na překročení hluku i množství emisí, které na Říčansku platí a neustále se prodlužují," popisuje Jana Růžičková z občanského sdružení SOS Spořilov.

Situaci by nejvíc pomohlo, kdyby mohly kamiony objíždět Prahu po jihovýchodní části okruhu. Stavba však nemá územní rozhodnutí, protože se musel opakovaně posuzovat její dopad na životní prostředí. Ministr dopravy tvrdí, že zahájení výstavby je jeho priorita, a slibuje ho do dvou až tří let. Nyní jako kompromis navrhuje nechat pro kamiony průjezdné ty silnice, které okruh nahrazují, ale uzavřít sjezdy z Jižní spojky.

První krok k získání zákazu musí nyní udělat magistrátní odbor rozvoje a financování, a to vypracováním projektu, kde všude mají stát značky pro navigaci kamionů. Projekt bude posuzovat silniční správní úřad, který také mezi dalšími rozhodne, zda záměr pražských politiků vůbec povolí.