Booking.com se snaží vymanit ze škatulky zprostředkovatele hotelového ubytování. Společnost v Praze rozjela reklamní kampaň, která cílí na majitele bytů. Má je přesvědčit, aby svou nemovitost nabízeli turistům a dalším návštěvníkům města ke krátkodobým pronájmům.

"Cílem kampaně je povzbudit vlastníky bytů a domů, aby se u nás zaregistrovali a zveřejňovali své nabídky. Věříme, že na pražském trhu je v tomto ohledu stále velký potenciál," říká Kristofer Barber z tiskového oddělení Booking.com.

Booking tak v Česku, podobně jako už to dělá v jiných evropských zemích, bude více konkurovat Airbnb, které na tuzemském trhu v současné době drží doslova monopol na krátkodobé pronájmy. Zatímco Booking.com nabízí po celé zemi několik stovek soukromých bytů k pronájmu, AirBnb jich má v nabídce okolo 16 tisíc.

18,4 milionu

turistů vloni navštívilo Česko. Z toho 14,9 milionu jich nocovalo v hotelech. Airbnb využilo 710 tisíc lidí. Tato platforma se už v Praze vyrovnala objemu obchodu klasických ubytovacích zařízení. V hlavním městě Airbnb dosáhlo ročního objemu obchodu 2,2 miliardy korun.

Trend krátkodobých pronájmů v Česku rychle sílí a rozrůstá se také nabídka ubytování. Několikadenní pronájem bytu je pro majitele lákavý, očekávají od něj výrazně vyšší výnos než od jednoho stálého nájemníka. Díky levným hypotékám v Česku výrazně přibylo lidí, kteří kupují byt jako investici a následně jej pronajímají. Podle developerů se dnes každý čtvrtý byt prodá právě za tímto účelem.

Booking.com se snaží zaujmout především odlišnou strategií, co se týče poplatků. "Na rozdíl od ostatních společností neúčtujeme žádné poplatky hostům," vysvětluje Barber. Naopak od hostitelů si firma bere oproti konkurenčnímu Airbnb vyšší provizi. Podle Zuzany Benešové ze společnosti Seven Keys, která spravuje svým klientům byty určené ke krátkodobým pronájmům, však poplatky nehrají hlavní roli. Pro vlastníky bytů je klíčová také obsazenost, kterou jim portály dokážou zaručit.

Byty proti hotelům

Airbnb

◼ Společnost vznikla v srpnu 2008 v San Francisku. Zprostředkovává nabídky a rezervace ubytování ve 34 tisících měst po celém světě.
◼ V Česku nabízí necelých 16 tisíc možností ubytování, z toho zhruba dvě třetiny v Praze. Loni její službu využilo v tuzemsku 710 tisíc turistů – o 60 procent více než v roce 2015.
◼ Naopak 265 tisíc Čechů využilo aplikaci pro ubytování v zahraničí.

Booking.com

◼ Firma byla založena v roce 1996 v Amsterdamu. Dnes je jednou z největších světových on-line společností v oblasti cestování.
◼ Nabízí 1 368 506 možností ubytování v 115 854 destinacích ve 225 zemích.
◼ V Česku si klienti mohou vybrat z 12 024 nabídek ubytování, převážně v penzionech a hotelech. V nabídce má například také 147 ubytování v soukromých bytech, 100 ve venkovských domech a 79 ve vilách. V sezoně pak nabízí 978 prázdninových domů a 140 chat. V nabídce má i dva "hodinové hotely".
◼ Počet zprostředkovaných ubytování však v Česku nezveřejňuje.

"Za posledních pět let, co se věnujeme krátkodobým pronájmům, jsme vyzkoušeli kombinaci několika platforem. Ukázalo se, že dosahujeme nejlepších příjmů při využívání pouze jedné z nich, a tou je v současnosti Airbnb," říká Benešová. Z dalších podobných platforem zmiňuje třeba Wimdu či Housetrip.

Podle generálního sekretáře Asociace realitních kanceláří ČR Jana Borůvky se dá očekávat, že se bude trh s krátkodobými pronájmy přes portály typu Airbnb či Booking.com dál rozvíjet a přibude konkurenčních firem. Vloni například v Brně vznikla společnost Flatio, která funguje na podobném principu jako Airbnb. Orientuje se však na takzvané střednědobé pronájmy. Její klienti většinou pronajímají byty na několik týdnů až měsíců.

Hlavní hráč − Airbnb − přitom neusíná na vavřínech a dělá se pro své zákazníky zajímavějším. V Praze nedávno spustil novou službu s názvem "zážitky". Jedná se o aktivity, které pro turisty organizují za poplatek místní podnikatelé. "V současnosti máme v Praze 25 zážitků, brzy jich bude mnohem víc," říká šéf Airbnb pro střední a východní Evropu Andrew Verbitsky.

Byznys Airbnb a dalších podobných společností není v Česku zatím nijak regulován. Změnit by to chtěli ministři končící vlády. Podle nich by na rozmachu nových technologií neměli tratit klasičtí podnikatelé. Včera se proto dohodli, že připraví pro vládu, která vzejde z říjnových voleb, návrhy změn legislativy.