Stavba nového atomového ledoborce Arktika se protahuje. Loď měla být hotova již v letošním roce, ale ruský prezident Vladimir Putin nyní schválil přesun slavnostního spuštění ledoborce na vodu až na léto 2019. Stavitelé tvrdí, že na vině je konflikt s Ukrajinou, protože otestovat turbíny šlo donedávna pouze v ukrajinském Charkově. Důvody zpoždění začala zjišťovat i ruská prokuratura a tajná služba FSB.

Žádost loďařů o přenesení termínu vyvolala pozdvižení a doputovala přes vládu a Radu bezpečnosti až na stůl Vladimira Putina. Rusko je jediným státem, který má flotilu atomových ledoborců. Arktika má být novou vlajkovou lodí a do roku 2022 je naplánovaná výstavba dvou dalších plavidel stejného typu. Pozvolna dosluhují dva ledoborce, Tajmyr a Vajgač, a pokud by se zpozdila výstavba nových, mohly by ledoborce chybět na Severní mořské cestě, jež podle ruských expertů bude stále důležitější.

Hlavním problémem Arktiky jsou turbíny. Původně se předpokládalo, že se budou testovat v závodě v ukrajinském Charkově. Po ruské anexi Krymu a konfliktu na Donbasu v roce 2014 to přirozeně nebylo možné. Zařízení tedy začala Moskva budovat v závodě Kirovenergomaš, trvalo to ovšem dlouho. Podle zdrojů moskevského deníku Kommersant v ruské vládě se v současné době testuje první turbína, zkoušky druhé by měly být hotovy do konce října.

37 miliard

rublů, což je zhruba 14 miliard korun, měla původně stát výstavba atomového ledoborce Arktika. Už nyní je ale jasné, že částka bude vyšší.

Tím však problémy rozhodně neskončily. V loďařském koncernu OSK, který má pod sebou všechny hlavní ruské loděnice, si také stěžují na kádrové problémy, neúnosně dlouhou dobu provedení podobných projektů, ztrátu kompetencí klíčových dodavatelů a nekonečné změny v technické dokumentaci. Jednotliví dodavatelé hází vinu na sebe navzájem. OSK ukazuje na výrobce turbín v Kirově. Ten si stěžuje, že dostal s dvouletým zpožděním generátory od společnosti GNC. Ředitel GNC Michail Zagorodnikov pro změnu tvrdí, že zatímco technický projekt byl hotový už v roce 2009, zakázku k výrobě dostala jeho společnost až v roce 2013.

Vladimir Putin nařídil vznik komise, jež by měla určit, kdo způsobil zpoždění prací. V ruském státním rozpočtu je na výstavbu ledoborce připraveno 37 miliard rublů, už nyní je ale jasné, že částka bude vyšší. Zdroje Kommersantu tvrdí, že problém není ani tak zpoždění, jež je u podobně složitých projektů časté, nýbrž to, že nikdo včas nevaroval Kreml, že narůstají problémy. Navíc podle jednoho z manažerů společnosti Atomflot, která jaderné ledoborce provozuje, Arktika nebude hotová ani v roce 2019.

Arktická turistika

◼ Atomové ledoborce se od roku 1989 využívají i pro turistické cesty na severní pól.
◼ V současné době se k pólu vyplouvá pětkrát ročně, cesta z Murmansku a zpět trvá dvanáct dní.
◼ Zájemci se plaví nejmodernějším ledoborcem "50 let vítězství", který má speciální sekci pro turisty.

Na druhou stranu na trhu žádná velká poptávka po nárůstu počtu ledoborců není. Největší projekty v Arktidě − ropná plošina Prirazlomnaja a projekt na terminál pro LPG na Jamalu − se bez nich obejdou. "Z Prirazlomné jezdí speciální tankery polární třídy. Lodě pro převoz plynu z Jamalu jsou také projektovány tak, aby se mohly mezi krami pohybovat samostatně," říká zdroj Kommersantu.