Sedmadvacetiletý mladík rozhodně nevypadá jako typický personální ředitel firmy, která má na tisíc zaměstnanců. Vyjde z kanceláře, má na sobě tričko a kraťasy. PR manažerka firmy i fotograf HN trochu váhají, zda jeho oděv není na fotky do novin až moc punkový. Premus ochotně nabízí, že si dojde pro oblek nebo si vypůjčí od kolegy dlouhé kalhoty. Nakonec rozhodneme, že článek představuje lidi takové, jací jsou. A Premus vypadá, jako by si zrovna odběhl z tenisu. Rád čte, sportuje a do práce nechodí běžně v obleku.

"Nepřišel jsem do Alzy před rokem s plánem stát se personálním ředitelem, chtěl jsem být dobrým byznys partnerem," zamýšlí se nad svými kariérními cíli. Do Alzy nastupoval s tím, že se chtěl dozvědět více o interním HR. Předtím pracoval v konzultantské společnosti Talterra, kde se podílel na přípravě HR projektů napříč všemi disciplínami řízení lidských zdrojů od talent managementu přes HR informační systémy až po nábor.

"Jedním z důvodů, proč na této pozici jsem, je, že mám technologické přesahy a rozumím číslům, a to jsem se naučil v Talteře," domnívá se Premus.

Marek Premus (27)

Navzdory nízkému věku se stal personálním ředitelem Alzy – největšího českého on-line prodejce spotřební elektroniky a počítačů. Rád čte a vzdělává se. V HR je podle něj v současnosti nezbytná práce s daty.

Hledá talenty

Stejně jako většina personálních ředitelů českých firem i Premus přiznává, že najít kvalitní zaměstnance je v současnosti těžké. "Každým rokem rosteme o více než dvacet procent, takže se nám zatím daří talentované lidi hledat. Ale je jich na trhu opravdu málo a já chci, aby Alza rostla o dvě stě procent," pokyvuje Premus. Problém začíná podle něj už ve školách. Nerozvíjejí ve studentech kreativitu. "My hledáme tak trochu rebely, kteří se nebojí vystoupit z davu," popisuje. Pracovní zkušenosti jsou sice důležité, mnohem více ho však zajímá potenciál uchazečů a ochota učit se. "Zaměstnanec musí růst společně s firmou," podotýká Premus.

HR ovlivňuje obrat firmy

Podle zažitých stereotypů řeší personalisté administrativu spojenou s nástupem nebo odchodem zaměstnanců a pročítají tisíce nudných životopisů při náboru. Avšak v moderních přístupech k řízení má management lidských zdrojů široké kompetence.

"Věřím, že HR může podstatně ovlivnit obrat a být tím katalyzátorem byznysu," vysvětluje Premus. Jako příklad uvádí vzdělávání zaměstnanců. Skrze rozvojové plány může personální oddělení docílit toho, aby se lidé stále zlepšovali, a to i mimo své obory.

Premus by si přál obsadit většinu pozic interně. "Představte si, že manažer na nového kolegu nečeká, nemusí trávit čas ve výběrovém řízení a kolega přichází třeba hned druhý den od zadání požadavku, již částečně zaučený, znalý specifického prostředí Alzy. To je podle mě jeden z klíčových přínosů, který HR může mít pro byznys. Je to ale běh na delší trať," přiznává Premus.

Specialisté a manažeři proto v Alze pořádají školení otevřená pro zájemce z řad zaměstnanců. Firma rovněž posílá vlastní pracovníky na několikatýdenní rotace na jiná oddělení. "Chceme, aby u nás měli lidé perspektivu posunu, proto se musí vzdělávat," vysvětluje.

Stáž v call centru

Z Premusova vyprávění to vypadá, jako by pracoval v malé rodinné firmě. Člověku se tomu nechce věřit, protože Alza má kromě moderních kanceláří několik logistických center, prodejny, call centra a mnoho dalších oddělení. "Je těžké udržet si kulturu malé firmy, ale snažíme se pro to dělat maximum. Člen představenstva má každý týden setkání se zaměstnanci, kde odpovídá na všechny otázky týkající se společnosti," popisuje Premus.

Aby si vysoký management přiblížil práci lidí ve skladu či call centru, na zmíněné rotace chodí i oni − management. "V rámci vedení šli všichni na týden na call centrum a mluvili se zákazníky. Pokud jste minulý týden volala do Alzy, tak s vámi možná mluvil některý z ředitelů," říká. Premuse to také čeká a těší se na to. Chce se tak naučit zase něco nového.