Daenerys byla v první řadě seriálu Hra o trůny pouhou figurkou v mužské hře. Po šesti letech se z ní stala nejen ústřední postava série, ale i symbol proměny filmového průmyslu. Průmyslu, který byl dosud hlavně mužským světem.

Nyní se do popředí čím dál více dostávají ženské hrdinky. "Ženy Daenerys obdivují, mohou se s ní ztotožnit," prohlásila Emilia Clarkeová o postavě, kterou ve Hře o trůny ztělesňuje.

Úspěch seriálu Hra o trůny, jehož sedmou řadu začne HBO vysílat od pondělí 17. července, stojí mimo jiné na tom, že přišel ve správnou chvíli.

Doba takzvané quality TV přeje, to nejzajímavější z filmového průmyslu se děje převážně v televizi. A trendem je nabourávat mužský svět hrdinů, se kterým má ženské publikum problémy se identifikovat.

Předloha Hry o trůny vznikla už v 90. letech a sama je ukázkou takového přerodu. Příběh zpočátku plný mužských postav dal větší prostor ženám a ty v něm nyní opanují klíčové role. Týká se to i pohledu na sex v příběhu.

Otevřenost v zobrazování sexuální tematiky provází seriál i knižní předlohu od počátku. "Znásilnění a sexuální násilí byly součástmi každé války v historii. Vynechat je z vyprávění zaměřeného na válku a moc by bylo zásadně zavádějící a neupřímné," říká autor knih George R. R. Martin.

Seriál pak vše svými výrazovými prostředky a dějovými zjednodušeními vůči knižní předloze ještě umocňuje a nejednou vzbudil pobouření. Například ve čtvrté řadě kvůli násilnému sexuálnímu styku bratra se sestrou u lože jejich mrtvého syna.

V páté řadě pak kvůli brutálnímu znásilnění mladičké Sansy. V reakci na to se feministický web The Mary Sue rozhodl o seriálu přestat psát.

Emilia Clarkeová takovou kritiku seriálu těžce nesla: "Bolí mě, když se o seriálu mluví jako o antifeministickém. Zobrazujeme ženy v mnoha situacích, do kterých se dostávají. Nejen jako sexuální nástroje bez práv, nejen jako rovnocenné partnerky mužům, ale také jako nejmocnější lidi světa."

Reakce byly přesto tak silné, že je podle vyjádření tvůrců nešlo ignorovat. V šesté řadě nastal znatelný obrat a podobně šokující scénu v ní nenajdeme.

Seriál, který vynalezl pojem "sexpozice", pozvolna zjistil, že může dobře fungovat i bez přemíry samoúčelného sexuálního násilí a nahoty. A naopak zvýrazněním ženských rolí si získat další publikum.

Sansa dosáhla odplaty a stala se důležitou hráčkou ve hře o Železný trůn. Na ten usedla další žena, Cersei. A závěr šesté řady naznačil, jaký bude ústřední děj závěrečných 13 dílů Hry o trůny (sedm dílů uvidíme letos a šest pak v příštím roce).

Daenerys se vydává dobýt zpět pro svůj rod právě Železný trůn. Uzavřela kvůli tomu spojenectví s dalším rodem, který reprezentuje žena. Jde o zlomový moment příběhu. Právě pro připlutí Daenerys a draků si seriál šest let připravoval půdu.

Je to důležitostí srovnatelný moment, jako když v Pánovi prstenů Frodo dorazí s Prstenem do Mordoru.

Mužské publikum se ale nemusí obávat, z Hry o trůny se nestal během jedné řady ryze ženský seriál, jen ženám umožnil obsadit pozice, které dříve patřily výhradně mužům.

Z nejoblíbenější postavy seriálu Tyriona se stal hlavní poradce Daenerys a nadále je klíčovou postavou. Časopis New Yorker o tom napsal: "Tyrion je ztělesněním morálního rozměru seriálu. Jeho velká hlava je symbolem porozumění a malé tělo neschopnosti jednat. Tyrion Lannister jsme my, dostatečně bystří, abychom rozeznali zlo světa, ale nedostatečně silní na to, abychom dokázali věci změnit."

Budou Daenerys a její draci dostatečně silní?

 

Autor je správcem webových stránek o Hře o trůny icefire.cz