Ztraceno v překladu je název známého filmu od Sofie Coppoly, který jistě mnozí z vás viděli. Dva cizinci se potkají v hotelu v Tokiu (Bill Murray a Scarlett Johanssonová) a sami se tak trochu "ztratí v překladu", lépe řečeno se v onom překladu tak trošku, kulantně řečeno, "zapomenou". Film nahrává konvenční představě, že se v překladu věci prostě ztrácejí. Přitom věda − a naše porozumění vůbec − v překladu spíše věci nalézá, než ztrácí.

Základní vědecká metoda je přeložit problém do ještě abstraktnějšího (zato přesnějšího) jazyka (většinou matematického), než je jazyk samotný, chvíli si s problémem v tomto matematickém světě hrát a pak výsledek zase přeložit zpět do jazyka lidí. Abstraktní část vědy nedělá moc jiného, než že překládá z reality do abstraktna a zpět, a právě v tomto překladu nachází netušené souvislosti a provádí své objevy.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru