Nový model Volva, který má jen spalovací motor, už si nekoupíte. Od roku 2019 bude uvádět pouze plně elektrické vozy nebo hybridy. Čínský vlastník Geely tak udělal tlustou čáru za sto lety historie automobilů Volvo vyráběných výhradně se spalovacími motory.

Jde tak i o reakci na čínskou politiku, kdy před několika dny Peking dokonce navrhl, že zavede kvóty. Čína si tím chce vynutit, aby už příští rok měly čisté elektromobily či plug-in hybridy (s možností dobíjení ze zásuvky) na čínském trhu alespoň osmiprocentní podíl, co se prodejů týče. V roce 2020 to má být už 12 procent.

Zároveň automobilky čelí tlaku ze strany Evropské unie, nová emisní norma EU 7 vejde v platnost roku 2020. Podle odborníka Michaela Taylora je jediným řešením, jak ji splnit, přejít na postupnou elektrifikaci. Volvo tento přechod jako první pouze ohlásilo, upozorňuje pro Forbes Taylor.

Společnost založená v Göteborgu bude ale stávající modely nadále dodávat se spalovacím motorem, nicméně žádný z nových modelů napříč všemi třídami už jen samotný spalovací motor mít nebude. Půjde o elektromobily, zásuvné hybridy či mild-hybridy. 

Mild-hybridy nejsou do zásuvky, ale dobijí se například využíváním brzdné energie. Jejich hlavní výhoda spočívá v tom, že energie v akumulátoru pomáhá při rozjezdu nebo akceleraci a zároveň umí uspořit palivo třeba tak, že při zastavení na semaforech vypne motor. Mild-hybrid neumí jezdit čistě na elektřinu, plug-in hybrid ano. 

Plány společnosti Volvo z ní činí první významnou tradiční automobilku, která stanovila datum úplného vyřazení modelů pouze se spalovacími motory, byť elektrifikace je již dlouho populární napříč průmyslem, a třeba automobilka Tesla vizionáře Elona Muska vyrábí pouze elektromobily už od počátku.

"Je to konec vozů vyráběných výhradně se spalovacím motorem", uvedl ve svém prohlášení výkonný ředitel společnosti Volvo Cars Hakan Samuelsson.

Pět nových modelů, které budou uvedeny v letech 2019 až 2021 – tři z nich jsou Volva a dva značky Polestar –, bude již plně elektrických. Další budou hybridy. "To znamená, že v budoucnu už nebudou žádné automobily Volvo bez elektromotoru," dodává Samuelsson.

Společnost Volvo investovala v poslední letech výrazně do nových modelů a rozvoje závodů, protože její čínský vlastník, který ji koupil v roce 2010, se chce postavit značkám jako BMW či Mercedes-Benz, které na trhu s prémiovými vozidly dominují. Součástí strategie Volva je také rozvoj nových technologií, které umožňují vyšší výkon elektrických vozidel. Zaměří se i na rozvoj samořiditelných vozů.

Minulý měsíc společnost Volvo uvedla, že transformuje svůj podnik Polestar na samostatnou značku zaměřenou na vysoce výkonné elektrické automobily, se kterými chce konkurovat Tesle či divizi Mercedesu AMG. Společnost Volvo si na rozvoj půjčila emisí ve výši pěti milionů švédských korun od tamních investorů minulý rok.

Podmínky pro rozvoj elektrických vozů Volvo jsou příhodné, Čína vyhlásila, že pokud nebudou plněny kvóty, co se prodejů elektromobilů týče, mohou se západní automobilky dočkat sankcí. To je například pro BMW nebo Mercedes šok. 

I když jsou sankce zatím jen navrženy, vyvolaly velké pozdvižení právě v Německu, jehož automobilky v čele s Volkswagenem jsou na čínském trhu stále závislejší. Cítí se zaskočeny, neboť nejsou schopny tak rychle výrobu elektromobilů zvýšit. A pokud by kvóty nesplnily, v Číně by jim hrozily velmi vysoké pokuty.

Expanzi v Číně ve středu oznámil také Renault. Francouzská automobilka se dohodla s čínskou Brilliance China Automotive Holdings na koupi téměř polovičního podílu v její ztrátové divizi minibusů.

V článku jsme zdůraznili, že konec spalovacích motorů u nových modelů Volva je myšlen ve smyslu konce vozů, které bude pohánět výhradně tento typ motorů.  Za případné zmatení čtenáře nepřesností se omlouváme. Přidali jsme také odstavec o emisních normách EU a vysvětlení, co je mild-hybrid.