V prodeji přes internet si Česko s nejvyspělejšími zeměmi příliš nezadá. Víc než třicet tisíc tuzemských e-shopů letos zákazníkům dodá zboží za nejméně sto miliard korun a podíl on-line prodejů na českém maloobchodu poprvé v historii přesáhne deset procent. Po internetu s klidem objednáváme čím dál širší paletu zboží. Explozivní nárůst je i u potravin, módy a dalšího sortimentu, pro který jsme dosud chodili spíše do kamenných obchodů. Prodávat přes web je pro velkou část podnikatelů nezbytnost. Kdo to nedělá, toho dravější konkurence postupně vytlačuje.

Přes dynamický růst dosahující i 20 procent ročně není český trh nafukovací. Ovšem lukrativní příležitosti se nabízejí hned za hranicemi. Zkušenost však ukázala, že uchytit se na dalších trzích není jednoduché a už vůbec ne levné. Sílu na to mají jen ti největší hráči, jako třeba Alza či Mall, případně firmy působící ve specifickém odvětví méně náročném na logistiku.

Každý distribuční kanál, který usnadní či zlevní přístup na vyspělé trhy pro malé a střední podniky, má svou cenu. Nezbytné je ale důkladně poměřovat výnosy s náklady a případnými riziky.

Amazon otevírá tržiště českým firmám

K větším ziskům na zádech obra

To platí i v případě služby Amazon Marketplace, tržiště, které se dneškem počínaje plně otevírá i pro české podnikatele. Na Amazon Marketu je nejlákavější to, že se i relativně malý producent dostane do největšího on-line obchodu a může využívat všech jeho výhod.

Tou nejzásadnější je renomé Amazonu. Pro zákazníka je rozdíl, jestli nakupuje v prostředí, které důvěrně zná a kde již řadu transakcí zdárně absolvoval, nebo když se musí zorientovat v neznámém e-shopu a případně (podle povahy kupujícího a ceny zboží) ještě zkoumat jeho důvěryhodnost. Pokud tedy obchod vůbec najde. Tady zavedená značka hraje rozhodující roli.

Podstatné je i technické zázemí. Pro část obchodníků bude atraktivní možnost nechat na Amazonu také distribuci. Dodáním do dobrovízského velkoskladu (či do některého z dalších evropských center Amazonu) by pro českou firmu starost s objednávkou končila. Lákadlem je také možnost dopravit nákup k cíli podle podmínek služby Amazon Prime, to znamená zdarma a do dvou dnů. Tuto možnost si část zákazníků předplácí. A tato skupina je pak při nákupech nejaktivnější a neváhá si objednávat i drobnosti s relativně nízkou cenou, protože poštovné je už nijak nezatěžuje.

Za překonání geografické bariéry mezi výrobcem a vzdáleným zákazníkem i za zdolání velké části jazykových překážek si samozřejmě Amazon nechá zaplatit. Pro malé obchodníky je kalkulace jednoduchá: provozování vlastního e-shopu pro několik trhů se jim nemůže vyplatit, a tak jde jen o to, s kým se spojit.

Otázkou je, do jak velkého obratu se partnerství vyplatí. Za základní služby, v rámci nichž se zboží dostane do pěti největších evropských e-shopů, si Amazon strhává 15 procent ceny. Ovšem kompletní cenová politika a případné množstevní slevy mohou kalkulaci změnit.

Pro firmy pracující na expanzi se tak nabízí varianta oťukat vyspělé trhy skrze Amazon a v případě velkého úspěchu následně přejít na své řešení. Tomu podmínky nebrání, Amazon exkluzivitu nevyžaduje.

S těmi vejci přece jen opatrně

Firma založená a stále řízená Jeffem Bezosem má jasnou strategii, na kterou spotřebitelé slyší. Boduje cenou i rychlostí dodání, přičemž navíc různými technickými hračkami stále zjednodušuje proces objednání. A zásadní roli má i velikost sortimentu. Když zákazník ví, že na jednom místě najde vše, po čem prahne, zvyšuje to jeho loajalitu. Jak je strategie úspěšná ukazuje setrvalý růst podílu Marketplace na celkových tržbách Amazonu. V některých zemích už překročil 40 procent. Na větším zapojení českých firem tak zaručeně vydělají obě strany.

Otázka, která poslední roky analytiky zaměstnává, je, jak dlouho bude Amazon držet nízké marže, díky kterým tak zázračně vyrostl. Kdyby je výrazně zvedl, na což tržní sílu podle všeho má, doplatili by na to i dodavatelé, kteří by se na jeho distribuční síti stali příliš závislí. Moudro radící nedávat všechna vejce do jednoho košíku tak platí i v tomto případě.