On-line byznys má tolik rozdílných charakteristik od starého "kamenného" světa, že se s ním státní regulátoři stále teprve učí žít. Jedním z přelomů budou tři rozhodnutí Evropské komise ve sporech s internetovou supervelmocí Google, z nichž první by mělo padnout v nadcházejících dnech. Do titulků se zaručeně dostane astronomická výše pokuty, ale jde o víc: zajistit, aby v prostředí, kde se přirozeně zvyšuje dominance a ziskovost těch největších, zbylo místo pro konkurenci.

Je nesporné, že Google vyrostl do takových rozměrů, že sílu na neférové přidušení konkurence má. A to ve všech třech oblastech, v nichž se evropská antimonopolní řízení vedou. Původním zdrojem síly Googlu je vyhledávání. V něm v Evropě dominuje ještě silněji než v USA. V zemích, kde nepřežil silný "domorodý" hráč typu českého Seznamu, má firma − v současnosti vedená Larrym Pagem − tržní podíl i kolem devadesáti procent. Silný je také jeho reklamní systém a impérium posiluje systém Android, který s výjimkou Applu vlastně už nemá konkurenci. Takže pokud nevěříme, že původní heslo Googlu z "garážových" dob Don't be evil (Nečiňme zlo) je zárukou bezúhonnosti, je nutné kroky internetového obra důkladně sledovat a případně zasáhnout.

V počítačovém světě se však vše odehrává rychlostí, které tempo antimonopolních úřadů většinou neodpovídá. To ukázalo i první antitrustové tažení počítačového věku, které v USA od šedesátých let vedli proti IBM. To v době sálových počítačů drželo přes sedmdesát procent trhu. Nákladná právní bit­va se bez výsledku vedla třináct let, aby ji ukončila až Reaganova vláda. A v té době se těžiště a největší zisky už přesunovaly do světa osobních počítačů, kde IBM postupně svou sílu ztrácelo.

Že se svět mění rychle a že regulátoři míří na pohyblivý terč, ale není důvodem pro fatalismus a nečinnost. V tomto bodě je výkon evropské administrativy poměrně solidní. Doba zahájení řízení do "rozsudku" by neměla přesáhnout dva roky a několik měsíců. To je o dost kratší doba, než po jakou mohl na přelomu tisíciletí zneužívat svou dominantní moc Microsoft a vyřídit tím některé své konkurenty, například prvního komerčního producenta webového prohlížeče Netscape. I dominance Googlu, přestože je jí primárně dosaženo kvalitou služeb, má své oběti. Pokud se například prokáže, že některé e-shopy vyhledávací algoritmus řadil níž než obdobné služby od Googlu, je to zjevné zneužití síly. Argumentace, že konkurence je vzdálena jen jedno kliknutí, obstát nemůže.