Zhruba před pěti lety byla v Česku méně než tisícovka franšíz. Tedy firem, které kopírují již vymyšlený koncept podnikání a šíří jméno značky za licenční poplatek a za podpory mateřské firmy. Letos je jich už více než 7500 a každý den se otevírají další.

Co je však podle Jiřího Krajči, který u nás vede Školu franchisingu, ještě zajímavější, je fakt, že podnikatelské značky, které vznikly u nás a dál se rozvíjejí, převyšují ty, které si Češi přebírají z ciziny. Takže zatímco v 90. letech byly dominantní koncepty značek převzatých z ciziny, jako je třeba vůbec první franšíza u nás McDonald's, nyní převažují ty, které vymysleli čeští podnikatelé. Mnohé české značky se pak úspěšně šíří i do zahraničí.

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru