Téměř jako mávnutím kouzelné hůlky uplynula dvě desetiletí od okamžiku, kdy se pro dětské i dospělé čtenáře zrodil malý brýlatý učeň čarodějnického řemesla Harry Potter. Přesně 26. června 1997 vyšla první tisícovka kopií knihy Kámen mudrců ve vydavatelství Bloomsbury.

Autorka pozdějšího bestselleru, britská spisovatelka Joanne Rowlingová, byla toho času nezaměstnanou jednatřicetiletou matkou samoživitelkou. Pozdějších téměř 500 milionů prodaných knih sedmidílné ságy o Potterovi udělalo z Rowlingové jednu z nejbohatších světových celebrit v oblasti kultury. A nejštědřejších: loni darovala v přepočtu přes čtyři miliardy korun na charitu. Jen za poslední rok do června 2017 pak podle magazínu Forbes vydělala 95 milionů dolarů.

Nejde jen o příjmy z potterovských knih, ale také o licence spojené s úspěšnými filmovými adaptacemi v hlavní roli s Danielem Radcliffem či čerstvým divadelním představením, figurkami firmy Lego a dalším merchandisingem.

25 miliard dolarů

v přepočtu téměř 600 miliard korun je podle časopisu Time odhadovaná cena značky Harry Potter. Agreguje tržby za všechny "potterovské" licence

Fantazijní svět s nástupištěm devět a tři čtvrtě, Bradavicemi nebo hrou famfrpál existuje i v reálném životě. Zábavní parky s názvem Čarodějný svět Harryho Pottera provozuje společnost Universal od roku 2010.

Jsou v Orlandu, Holly­woodu a v japonské Ósace.

Londýn se pak zřejmě brzy dočká své "potterovské" hospody. Pro projekt se souhlasem Rowlingové chce jeho iniciátor Matthew Cortland přes crowdfundingový portál Kickstarter požádat fanoušky o 500 tisíc liber (15 milionů korun). Kampaň startuje v neděli. Britská média nepochybují o tom, že se peníze vyberou, otevřít by se pak měla zkraje roku 2018.

"Magická" čísla

◼ Na 25 miliard dolarů (v přepočtu téměř 600 miliard korun) odhadl výzkumný institut Statistic Brain hodnotu značky Harry Potter.

Suma představuje tržby za veškerá dosavadní zpeněžení – z prodeje knih, filmů a dalších "potterovin".

◼ 31 procent sumy vyprodukovaly knihy.

◼ 30 procent je z prodeje hraček, videoher a dalších licencovaných produktů včetně zábavních parků. Pottera ve svém marketingu využily v minulosti korporace jako Coca-Cola nebo Johnson & Johnson a další.

◼ 29 procent tvoří příjem z filmů v kinech.

◼ 8 procent DVD, další nosiče a televize.

◼ 2 procenta ostatní.

Skotský Edinburgh, v jehož kavárnách Rowlingová svého Harryho stvořila, získal novou atrakci − organizované túry po místech
s malým čarodějem spojených.

Britský časopis Spectator upozorňuje na to, že Harry Potter ovlivnil smýšlení celé generace lidí pod 35 let. "Stal se náboženstvím v sekulární éře, definoval vztah lidí k politice, okolí i sobě samým," píše Spectator.

Dvacáté výročí − i když v Česku vyšel první Harry Potter s tříletým zpožděním v roce 2000 − si připomene i jeho tuzemský vydavatel,
společnost Albatros.

Konkrétně postupnou reedicí jednotlivých dílů hvězdné ságy.

Ještě jedno jubileum se tento rok váže k Harrymu Potterovi. Od vydání posledního, sedmého dílu (nepočítá-li se divadelní hra) uplyne deset let.

"Lidé se mě pořád ptají, kdy bude další Potter.

Mohu samozřejmě psát o stárnoucím Harrym, jak v domově důchodců hraje bingo s Hermionou, ale dělat to nebudu," hlásí jedenapadesátiletá autorka.

Svou literární osobností se nyní více hlásí k Robertu Galbraithovi, což je její pseudonym, pod nímž v posledních letech píše sérii knih o soukromém detektivovi Cormoranu Strikeovi. Všechny tři díly vyšly i v češtině.

Související