V neděli 5. února, chvíli po skončení Superbowlu, finálového zápasu v americkém fotbalu, nasedl Travis Kalanick do přistavené černé limuzíny v San Francisku. Během jízdy, kterou snímala malá kamera, se veselil se dvěma slečnami a pohupoval rameny do rytmu písně skupiny Maroon 5.

komentář: I úspěšní musí umět dospět

Když cesta skončila, dozadu se otočil sedmatřicetiletý šofér Fawzi Kamel a začal se se svým klientem bavit. Na srdci neměl žádnou maličkost: chtěl vědět, proč dopravní služba Uber, již Kalanick založil a spoluvlastní, neustále mění ceny a podmínky pro řidiče, takže lidé jako on, kteří pro ni jezdí, jsou prakticky na mizině. "Já jsem kvůli vám přišel o 97 tisíc dolarů, jsem v bankrotu," vysvětloval Fawzi. Podnikateli byla rozprava čím dál nepříjemnější, bránil se, že ceny musí snižovat kvůli dotírající konkurenci. Ve finále se neudržel a podrážděně práskl dveřmi se slovy: "Někteří lidé neumějí přijmout odpovědnost za svoje sračky. Obviňují z toho všechny kolem. Hodně štěstí!"

Těch pár minut o Travisi Kalanickovi, legendě světové startupové scény, vypovídá víc, než by si přál. Navíc krátké video, které Fawzi Kamel (pro Uber jezdí od roku 2011) následně zveřejnil v médiích, dalo přímo či nepřímo do pohybu sérii událostí, které vygradovaly tento týden − Kalanick odstoupil natrvalo z postu ředitele Uberu. Dotlačili ho k tomu investoři, kteří se začali obávat, aby se z nejhodnotnějšího start-upu světa postupně nestal kyselý symbol nenasytnosti a arogance, v němž by utopili své miliardy.

Se start-upy v zádech

Travis Kalanick, jehož prarodiče pocházeli ze Slovenska, se narodil v srpnu 1976. Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles studoval informatiku a už ve svých dvaadvaceti začal s podnikáním. Založil firmu Scour, která mimo jiné umožňovala výměnu souborů mezi uživateli na internetu. Společnost ale musel po dvou letech zavřít, neboť velké hudební korporace mu pohrozily mnohamiliardovou žalobou kvůli šíření nelegálně kopírovaného obsahu. To soutěživého podnikatele ale neodradilo a obratem rozjel další projekt určený ke sdílení Red Swoosh. Ten v roce 2007 koupil síťový obr Akamai za 19 milionů dolarů.

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru