Dobrý den, já jsem Kristina Suvorinová a hlásím se z Prahy." Je druhé červnové pondělí, šest večer pražského a sedm moskevského času, ve studiu televize Nastajaščije Vremja na pražském Hagiboru sedí před kamerou mladá světlovlasá žena a ve své rodné ruštině čte zprávy. Je to trochu vzrušenější přednes, než je divák zvyklý třeba od moderátorů BBC, ale mnozí diváci v rusky mluvících zemích, kam je vysílání především určeno, možná takové zaujetí tématem ocení. Téměř celých pět minut zpráv zaberou protestní shromáždění proti "vládní korupci", svolaná opozičním lídrem Alexandrem Navalným, která se ve stejný den odehrála v Moskvě a Petrohradě a vyústila ve stovky zatčených.

V následující celou hodinu vysílá zprávy studio Nastajaščije Vremja neboli Current Time TV (volně přeloženo třeba jako Aktuálně TV) z Washingtonu. I tady jsou na prvním místě zmíněné události v Rusku, hned poté ale přichází na řadu kritika Donalda Trumpa ze strany některých amerických kongresmanů kvůli kauze odvolaného šéfa FBI. Moderátor zpráv v zámořském studiu, v němž je výrazně menší tým než v Praze, si nevypomáhá čtením z tabletu, nýbrž z obyčejného papíru.

"Náš rozpočet má limity, musíme být kreativní," usmívá se později v pražském newsroomu šéfredaktor Nastajaščije Vremja Kenan Aliyev. Roční rozpočet stanice je necelá čtvrtmiliarda korun. BBC má 35krát víc, a ruská státní televize RT, vysílající kremelskou propagandu pro 600 milionů lidí na celém světě, dokonce 37násobek toho, co hagiborská "Aktuálně TV", tedy téměř devět a půl miliardy korun.

Další studia má kanál Nastajaščije Vremja v Moskvě a Kyjevě. Mezi zprávami běží v televizi, která z pražské centrály spustila vysílání oficiálně letos v únoru, reportáže o tématech v Rusku tabuizovaných nebo opomíjených či dokumenty, které jsou v Putinově zemi obvykle zakázané nebo nedostupné. K vidění je pořad o tom, jak poznat falešné zprávy, ale i zábavná relace o cestování. V pražské redakci pracuje stovka lidí a další stovka je převážně v terénu a ve zmíněných studiích v Rusku a na Ukrajině, malá část také v USA.

"Začínali jsme s osmi lidmi a půlhodinovým pořadem na internetu," vypráví šéfredaktor Aliyev o pokusném vysílání internetové televize, jež se začalo zkoušet před dvěma roky ještě pod hlavičkou Rádia Svobodná Evropa. "Pak jsme přidali další půlhodinu a pak další… Nemohu uvěřit tomu, že po dvou letech máme velmi dobře rozjetý televizní kanál," raduje se Aliyev.

Televize vysílá přes kabel v devíti zemích, převážně s výraznou ruskou menšinou (od Ukrajiny přes baltské státy po Gruzii), ale třeba také ve Velké Británi. Úřady v Rusku udělit kabelovou licenci odmítly, ale na internetu lze Nastajaščije Vremja zdarma a bez registrace samozřejmě přijímat po celém světě včetně Ruska. A ze země, která je samozřejmě hlavním cílem vysílání, je právě polovina všech internetových přístupů (tedy 80 milionů z letošních přibližně 160 milionů). Stačí zadat do vyhledávače currenttime.tv nebo se propojit přes sociální síť.

Na Svobodné Evropě jsem vyrostl