Charitativní crowdfundingový portál Daruj správně přichází s inovacemi v oblasti digitálního dárcovství. Loni v březnu platforma poprvé nabídla neziskovým organizacím možnost, jak do 45 dní získat prostředky na prospěšné projekty. Nově zavedla také takzvané P2P projekty, kdy sami dárci mohou uspořádat sbírku pro vybranou organizaci nebo téma. Další novinkou jsou partnerské projekty, které umožní znásobit vybrané prostředky.

"Chceme, aby dárcovství v Česku nejen rostlo, ale bylo i dynamické a zábavné, jako je tomu na západ od našich hranic. Proto nabízíme nové možnosti digitálního dárcovství, které zapojí také fanoušky a příznivce neziskových organizací," říká Klára Šplíchalová, výkonná ředitelka Fóra dárců, které portál provozuje.

V zahraničí jsou podle ní známé mimo jiné P2P projekty, které platforma Daruj správně začala nabízet pod názvem Sbírkové spojenectví. Díky tomu má každý možnost podpořit některý z více než 300 zaregistrovaných prospěšných projektů nejen vlastním příspěvkem, ale i sháněním dalších dárců. "Na portále si vytvoří vlastní spojenecký projekt a jeho prostřednictvím pak oslovuje své známé a kamarády, aby na projekt také přispěli," přibližuje Šplíchalová.

Vybrané peníze putují rovnou na ověřený účet veřejné sbírky podpořené neziskové organizace. "Portál Daruj správně nabízí své služby s nulovým poplatkem a stejně jako u zahraničních crowdfundingových sbírek nevadí, když se nepodaří vybrat cílová částka. I tak půjdou všechny vybrané prostředky bez jakýchkoliv sankcí a poplatků na charitu," uvádí Šplíchalová.

Nově mohou také nadace, nadační fondy, ale i komerční subjekty vyzvat na portále k podpoře prospěšných témat a vybrané prostředky násobit. Takzvané Partnerské projekty odstartuje na Daruj správně Nadace Partnerství, což je největší česká environmentální nadace, ve spolupráci s Fórem dárců. Její matchingový fond nabídne zapojeným organizacím možnost získat dvojnásobek finančního obnosu, který od dárců vyberou.

"Chceme organizace podpořit v jejich finanční samostatnosti. V posledních letech mají firmy čím dál menší vůli podílet se na podpoře neziskových projektů, spíše hledají možnosti, jak zapojit své zaměstnance, případně podpoří projekty sponzorsky," vysvětluje záměr fondu Miroslav Kundrata, ředitel Nadace Partnerství. Přihlášené projekty bude hodnotit grantová komise v dvouměsíčním cyklu počínaje 31. srpnem. Nadace Partnerství pro fond vyhradila celkovou sumu jeden a půl milionu korun.

Fórum darců, které portál Daruj správně provozuje, každý rok také ve spolupráci s vydavatelstvím Economia sestavuje žebříčky českých nadací a fondů. Od čtvrtka 22. června se mohou firemní i nefiremní nadace a nadační fondy přihlašovat do dalšího ročníku. Zájemci se můžou přihlásit prostřednictvím on-line formuláře na adrese http://www.donorsforum.cz/nadace-a-fondy/prehled-nadaci-a-nf/prehled-nadaci-a-nf-dotaznik.html.

Smyslem žebříčků je ukázat, do jakých oblastí a jak nadace a fondy investují. Fórum dárců tak chce přispět k rozvoji transparentnosti dárcovství v Česku. "Díky spolupráci s vydavatelstvím Economia se navíc letos ve speciální příloze Hospodářských novin zaměříme na světový trend digitálního dárcovství," dodává Šplíchalová.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE.
Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru