Spočítat aritmetický průměr není nic těžkého. Poznat, že slovní úloha tázající se na cenu za kilogram směsi oříšků chce po žákovi jen tento jednoduchý výpočet, ale dokázalo jen něco přes polovinu žáků devátých tříd. A není to výjimka. Dětem v podstatě chybí základní matematické uvažování. Dobře si nevedly ani s příkladem, v němž měly zjistit, kdy cena zboží klesla na dvě pětiny původní hodnoty či níže. Ukázaly to výsledky testů ekonomických dovedností společnosti Kalibro, kterých se zúčastnila stovka základních škol v Česku. Celková úspěšnost žáků byla 64,4 procenta.

"Jaká bude cena rovnoměrné směsi tří druhů ořechů, pokud platí, že cena směsi je stejná, jako by si zákazník koupil všechny tři druhy ořechů zvlášť a potom si směs namíchal sám?" zní otázka úlohy, v níž chybovalo nejvíce deváťáků. "Špatné výsledky nejsou kvůli numerickým chybám, protože žáci mohou používat kalkulačku. Prostě si jen nespojili, jaký početní úkon se po nich chce. Kdybychom dětem napověděli, že se jedná o aritmetický průměr, výsledek by byl jistě lepší," komentuje výsledky David Souček, analytik ze společnosti Kalibro. Stejně tak v otázce, které oblečení se hodně zlevnilo, dětem nešla práce se zlomky. Že žáci tyhle úlohy nemají rádi, dokazuje i to, že hodně jich příklad úplně vynechalo a vůbec jej neřešilo.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se