Rodinným firmám je ve vyspělých ekonomikách věnována velká pozornost. To však neplatí o České republice. Jedním z důvodů je bezesporu relativně krátká historie rodinného podnikání po roce 1989. Rozvoj tržního hospodářství znamenal začátek pro novou generaci českých podnikatelů. V současné době můžeme identifikovat několik typů rodinných firem. Některé firmy byly úspěšně zrestituovány či odkoupeny původní rodinou, a navázaly tak na svou rodinnou tradici. Jiné, které před 2. světovou válkou působily v českých zemích, byly převzaty "novou rodinou". Do jisté míry unikátní situaci je možné pozorovat v případě původně nerodinných firem (např. socialistických národních podniků), které se v devadesátých letech staly rodinnými firmami. V neposlední řadě pak po roce 1989 vznikly úplně nové společnosti.

Čím se rodinné firmy odlišují od ostatních typů firem? V první řadě se zdá, že je spotřebitelé vnímají pozitivněji. Často citovanou vlastností je totiž jejich "posedlost kvalitou", což je mimo jiné dáno tím, že jméno rodiny je spjaté se jménem firmy. To má za následek i vyšší opatrnost a snahu o dlouhodobou stabilitu a kontinuitu. Fluktuace vrcholových manažerů v takových firmách je minimální. Svým zaměstnancům nabízejí lepší pracovní atmosféru, dlouhodobější zaměstnanecké vztahy a vyšší jistotu zaměstnání, a to zejména v případě krize. V neposlední řadě mají lepší předpoklady k vytváření silných vazeb na své okolí, což se mimo jiné projevuje v jejich vyšší péči o životní prostředí.

V článku se dále dozvíte

  • Spotřebitelé vnímají rodinné firmy pozitivněji. Často citovanou vlastností je jejich "posedlost kvalitou", což je mimo jiné dáno tím, že jméno rodiny je spjaté se jménem firmy.
  • Ačkoliv jsou rodinné firmy dosud přehlíženým prvkem české ekonomiky, situa­ce se v posledních dvou letech mění k lepšímu.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.