Látkové pleny má většina lidí spojené s mnoha hodinami strávenými praním, vyvařováním v hrncích a následným žehlením. "Stává se nám, že za námi ke stánku přijdou babičky a říkají nám, že jsme se úplně zbláznily, že tohle jejich dcery nikdy dělat nebudou," říká Radka Martínková, která před pěti lety se Zuzanou Hlouškovou založila firmu Bamboolik a společně začaly látkové pleny vyrábět.

S tím, že by látkové plenky pro matky znamenaly vyšší časovou zátěž, majitelky nesouhlasí. "Tím, že máte dítě, tak zkrátka perete," říká Martínková, podle které neustálé nakupování jednorázových plen zabere lidem také spoustu času. "Pracnost s látkovými plenkami je dnes díky automatickým pračkám naprosto minimální," dodává.

I když nejdražší sada plenek od Bambooliku stojí více než 11 tisíc korun, látkové pleny se proti jednorázovým vyplatí také finančně. "Za plenky pro jedno dítě ušetří rodina podle našich propočtů okolo deseti tisíc," říká Martínková.

Obě ženy se do výroby plenek pustily v roce 2012 během mateřské dovolené. "Na konci předchozího roku se mi narodil druhý syn. V té době jsem již látkové plenky používala, ale sortiment nebyl zdaleka takový jako dnes. I proto jsem se rozhodla pro něj šít plenky sama," říká Hloušková, která se v Bambooliku zabývá vývojem plenek. "Kromě toho jsem měla ještě dvouleté dítě a Radka měla ročního syna, což bylo ideální věkové rozpětí na testování," popisuje, jak se zrodil nápad na společné podnikání.

K podobnému kroku se v té době odhodlaly i další ženy na mateřské a Česko je tak mezi výrobci látkových plenek velmocí. "Naše tříletá mateřská dovolená dává matkám daleko více času, což řada z nich využívá k tomu, aby začaly soukromě podnikat," tvrdí Martínková. "Díky tomu má Česko pravděpodobně více značek plen než celý zbytek světa dohromady. I v Rakousku, které je proslulé svou ekologičností, je podíl látkových plen proti Česku ani ne poloviční," dodává.

Společnosti Bamboolik se v tuzemsku daří. Zatímco v prvním roce své existence firma utržila zhruba 700 tisíc korun, loni tržby překročily 14,5 milionu korun. Podle majitelek firmy ani tohle není konečná meta a Bamboolik se hodlá stát velkým hráčem i v zahraničí.

"Celkem hodně jsme vidět v Rakousku, Německu, nebo Francii," říká Martínková, která má ve firmě na starost obchod a marketing. V zahraničí má firma dohody zatím s menšími kamennými obchody, své plenky ale prodává také na Amazonu. "Prodeje v zahraničí zatím stále nedosahují české úrovně. Český trh je v našem oboru jedním z nejrozvinutějších na světě," říká Martínková. To je podle ní dáno i tím, že na západ od našich hranic látkové pleny nepoužívaly více než dvě generace zákazníků, kdežto v tuzemsku došlo k přerušení jen na jednu.

V Česku sází firma kromě e-shopu a dohod s velkoobchodními partnery také na přímý prodej. Kromě účasti na různých veletrzích pro Bamboolik externě spolupracuje také se zhruba padesáti látkovými poradkyněmi. "Jedná se o ženy na mateřské, které mají zkušenosti s látkovými plenami. U nás procházejí odborným školení a následně naše produkty nabízejí ostatním," říká Martínková. Poradkyně se samotnou poradenskou činností neuživí, představuje pro ně spíše přivýdělek k rodičovské dovolené.

Bamboolik spolupracuje na jihu Moravy s pěti dílnami, čtyři z nich jsou přitom chráněné. "Jsou to samostatné firmy, my jim pouze zadáváme práci," říká Hloušková. "Jsme hrdí, že tato spolupráce není charita. Pracovníci v chráněných dílnách mají své plány práce, které musí splnit, jen jsou o něco nižší a my je skokově nenavyšujeme," doplňuje Martínková. Chráněné dílny tvoří přibližně polovinu produkce společnosti.

Firma kromě plenek vyráběla také oblečení z bambusové látky. Výrobu triček nebo ponožek se ale rozhodla ukončit. "Chceme se dále soustředit jen na plenky, oblečení nám zabíralo kapacitu," uvádí Martínková, podle které už se Bambooliku výroba oblečení finančně nevyplácela.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.