Po řadě předchozích nezdarů chystá ministerstvo dopravy další pokus, jak v Česku postavit první soukromou dálnici. Nový projekt PPP (partnerství veřejného a soukromého sektoru) se připravuje pro dálnici D4 z Prahy do Písku. Úřad řízený Danem Ťokem (za ANO) si teď vybírá poradce.

Jak HN zjistily z informačního systému Tender arena, o zakázku v celkové předpokládané hodnotě 104 miliony korun se ucházejí čtyři poradenské firmy: Deloitte Advisory, EEIP, White & Case Europe a PricewaterhouseCoopers ČR.

Rozhodnout by se mezi nimi mělo v následujících týdnech. "V současné době komise posuzuje nabídky. Vzhledem k tomu, že v rámci veřejné zakázky nehodnotíme pouze nabídkovou cenu, ale i erudici nabízených expertů, je výběr poměrně časově náročný," říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Poradce má za úkol připravit všechny kroky, které jsou nezbytné pro úspěšný výběr soukromého koncesionáře. "Bude se jednat o právní, finančně-ekonomické a technické poradenství, přičemž soutěž na koncesionáře bude organizována formou soutěžního dialogu," popisuje Neřold.

Jak uvažovalo ŘSD o dostavbě dálnice D4 v roce 2015
Jak_uvazovalo_RSD_o_dostavbe_dalnice_D4_v_roce_2015.jpg

Mezi zájemci o poradenství je vedle tří nadnárodních firem i jedna česká. Společnost EEIP patří profesoru ekonomie Michalu Mejstříkovi, zakladateli Institutu ekonomických studií FSV UK v Praze, jenž v minulosti působil v Národní ekonomické radě vlády. Mejstřík svou účast potvrzuje a dodává, že o zakázku se uchází v konsorciu s nadnárodní skupinou Rebel Group, zaměřenou na oblast PPP, a také s právními poradci z CMS Cameron McKenna.

První PPP

Jak má probíhat výběr koncesionáře

Kvalifikační kolo chce ministerstvo zahájit ještě letos na podzim (pokud se nezkomplikuje výběr poradce). Samotný soutěžní dialog má trvat zhruba jeden rok.

Cílem je vysoutěžit koncesionáře tak, aby mohl celou stavební sezonu 2019 už využít k zahájení výstavby.

Co má mít soukromník "pod palcem"

Délka projektu je 32 kilometrů nové dálnice (chybějící části D4). K tomu má být vítězné firmě svěřeno do správy a údržby dalších 16 kilometrů, jež se dnes už staví nebo jsou v provozu.

Koncesionář by tak spravoval celý úsek od Skalky u Příbrami po mimoúrovňové
křížení Krašovice u
Písku.

Koncesní doba je nyní uvažována v délce 30 let od podpisu smlouvy, může však ještě doznat změny.

Kolik to bude stát

Stavební náklady jsou předpokládány ve výši zhruba sedm miliard korun.

Roční platba za dostupnost (zahrnující náklady na údržbu, provoz i opravy v průběhu koncesní doby) je odhado­vána na zhruba 900 milionů korun.

"Ať už v tom tendru vyhraje kdokoliv z nás čtyř, myslím, že je potřeba, aby se i v Česku konečně s PPP začalo. Já každopádně považuji tento instrument za velmi užitečný," říká Mejstřík.

Ten se o PPP projekty podle vlastních slov zajímal už za vlád Václava Klause.

Zda ale celý proces tentokrát skutečně postoupí až k podpisu smlouvy s koncesionářem, jenž dálnici postaví a bude ji 30 let spravovat, je nejisté.

Již proto, že je před volbami a výběr spadne na novou vládu. V minulosti podobné projekty ztroskotaly už vícekrát a vesměs kvůli podezřelému sepětí politiků s některými byznysmeny.

Poprvé se o PPP uvažovalo v 90. letech při výstavbě dálnice D5 ve směru na Rozvadov.

Opravdový poprask ale způsobila v roce 2002 končící Zemanova vláda, která "přiklepla" výstavbu severomoravské dálnice D47 bez soutěže izraelskému konsorciu Housing and
Construction.

Následující Špidlův kabinet kontrakt zrušil a český stát musel za vypovězení smlouvy zaplatit pokutu 650 milionů korun.

O projekty PPP, nejen na dálnici, neúspěšně usilovala i Topolánkova vláda. Tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček chtěl s pomocí soukromého sektoru stavět jihočeskou dálnici D3. Následně se ukázalo, že se kolem tohoto projektu točí pražský podnikatel Roman Janoušek a vše je patrně nachystáno pro developerskou skupinu Sekyra Group.

O PPP poté usilovali i ministři Gustav Slamečka a Vít Bárta. Ten druhý zvažoval hned několik projektů, přičemž jako zneklidňující se ukázalo zase to, že alternativní financování dopravní infrastruktury bylo Bártou svěřeno bývalým manažerům z finanční skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera.

Ťokovi úředníci věří, že tentokrát vše proběhne bez pochybností. Zakládají si na maximální otevřenosti. "Usilujeme o to, aby byl projekt připravený podle mezinárodních standardů a v souladu s tím, jak se PPP projekty na velké dálniční stavby běžně v zahraničí nastavují," říká mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.