Švédské společnosti Oriflame se v posledních letech v Česku nedařilo lákat nové kosmetické poradkyně a tržby z prodeje přípravků pro péči o pleť či make-upů klesaly. Podle naposledy zveřejněných výsledků za rok 2015 firma utržila 618 milionů korun, což je o téměř osm procent méně než v předchozím roce. Před osmi lety přitom Oriflame prodal v Česku zboží za více než miliardu. Právě na poradkyních stojí celý byznys prodeje kosmetiky a wellness produktů této společnosti, protože od nich se výrobky dostávají přímo zákaznicím.

Šéf českého Oriflame Magnus Alsterlind ze Švédska ale předpovídá, že by se to letos mohlo změnit. Meziročně za první tři měsíce roku stoupl počet poradkyň v 60 zemích, kde Oriflame působí, o čtyři procenta na tři miliony. V Česku jich je v současnosti přes 60 tisíc.

Pro Švéda, který šéfuje firmě v tuzemsku dva roky, je v Česku důležité namíchat mix poradkyň z různých věkových skupin. "Mnoho našich starších poradkyň má zkušenosti, jsou dlouhodobě věrné a mladá generace se od nich může učit," říká v rozhovoru pro HN, kde odhaluje, jak firma funguje. Zároveň ale dodává, že se musí více zaměřit na mladé ženy a internet. "Musíme hodně pracovat na modernizaci našeho stylu, způsobu, jak se dostat k mladým ženám. Což znamená, že se poradkyně musí naučit, jak blogovat a jak komunikovat on-line," dodává Alsterlind.

Oriflame v Česku jste řídil také mezi lety 2004 a 2008. Můžete porovnat, jak se firma od té doby změnila?

Hodně lidí, kteří s námi byli před deseti patnácti lety jsou s námi dosud. Poradkyně jsou nám věrné a my jsme za to velmi vděční. Nicméně nebyli jsme schopni být dostatečně atraktivní pro mladší generaci, zároveň jsme nevstoupili tak dobře do on-line světa a nebyli jsme schopni přilákat mladé zákaznice. Na to se nyní zaměřujeme, chceme školit mladé generace, tvořit z nich blogerky a komunitu. Protože to je přesně to, jak náš obchodní model funguje - poradkyně pracují se svými přáteli, ti pozvou jejich přátele a prodávají jejich přátelům. Čeká nás spousta práce.

Kdo je tedy vaše průměrná poradkyně?

Máme dvě skupiny průměrných poradkyň. Řekl bych, že v té první jsou ženy okolo 40 let a výše, které mají Oriflame jako hobby, pracují se zákaznicemi několikrát týdně, ale zároveň mají hlavní pracovní poměr někde jinde nebo to jsou matky na mateřské a dělají z domova. Teď, když začínáme více pracovat s mladými lidmi, vidíme, že se zapojují i dcery matek, které byly nebo jsou v Oriflame. Tato skupina požaduje od Oriflame trochu něco jiného než ta první. Chtějí více energie, rychlejší rozvoj, chtějí, aby se věci děly velmi rychle. Starší generace byla více trpělivější a má odlišné vnímání toho, jak dlouho a jak moc chce pracovat pro Oriflame.

Kolik poradkyň v Oriflame tvoří ta první a kolik druhá skupina?

Možná 70 až 75 procent tvoří poradkyně nad 40 let, ta menší skupina je mladší.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se