Většina lidí vybírá automobil podle ceny, velikosti a výkonu. Věci jako palubní počítač nebo multimediální systém jsou na chvostu porovnávaných parametrů. Automobilky si za kvalitní elektronickou výbavu nechávají draze zaplatit, což obzvláště platí pro neprodávanější vozy v Česku.

Pomalý nástup moderních technologií uvnitř automobilů pak otvírá prostor pro řešení, která z obyčejného automobilu udělají vozy o něco chytřejší. V základu stačí vlastně málo − integrované Bluetooth v palubním rádiu nebo alespoň standardní diagnostický konektor OBD-II, který má většina aut vyráběných od roku 2001.

V jednom takovém "vychytřeném" autě jsme měsíc jezdili. Ukázalo se, že je to praktické, ale také jsme přišli na to, že dokupované řešení může mít i nedostatky.

Šikovný standard

Palubní počítače, diagnostické nástroje v servisech i mobilní aplikace mohou využít data o stavu vozů díky průmyslovým standardům a konektoru OBD-II, ke kterému lze připojit Bluetooth adaptéry.

Sen o autě bez řidiče

Největší technologické firmy světa i samotné automobilky se ženou za technologií, která umožní bezpečnější silniční provoz bez lidských chyb a emocí. Samořiditelná auta stojí za aktuální změnou ředitele automobilky Ford, za soudními spory Uberu a Googlu a stejná technologie pomáhá k úspěchu a kultovnímu statusu vozů Tesla.

Lepší pozici má autonomní technologie v případě nákladní dopravy. Navíc i kvůli problémům se sháněním řidičů na dálkové trasy a s dodržováním zákonných limitů na délku nepřerušované jízdy. Samořiditelné tahače má Volvo, v USA je úspěšně testuje společnost Otto, která patří Uberu, a Volvo nyní vyvíjí automatizovaný popelářský vůz. Bez zásahu řidiče už několik let jezdí po polích špičkové traktory a kombajny, které díky GPS navigaci zvládají efektivněji pracovat a šetří chemické postřiky, osivo i pohonné hmoty.

U osobních vozů je automatické řízení v počátcích. Nejvíce je slyšet o Autopilotu od Tesly, který je k dispozici v desítkách tisíc automobilů a přes několik hlášených havárií má velmi dobré výsledky a prokazatelně dokázal předejít řadě nehod. Automatické řízení na základě vyhodnocování dat z okolí dokáže předcházet i zácpám. Experti britské vlády tvrdí opak, ale experiment Illinoiské univerzity prokázal, že i jen jedno autonomní auto dokáže v řadě dvaceti vozů zvýšit plynulost provozu o polovinu, protože nereaguje pouze na vůz přímo před sebou, ale "čte" provoz na větší vzdálenost.

Většina automobilek u svých top modelů nabízí alespoň chytré asistenty − nástroje, které kontrolují bdělost řidiče, sledování jízdních pruhů nebo pokročilý tempomat, který si poradí i s mírnými zatáčkami. Takový systém bude mít například Audi v modelu A8 pro rok 2018.

U většiny vozů musí být řidiči výrazně skromnější. Místo CD přehrávače s rádiem už je běžné, že automobily mají jednoduchý palubní počítač a multimediální systém schopný přehrávat hudbu z telefonu přes Bluetooth nebo z USB konektoru. Integrovaná navigace a velké dotykové obrazovky mají ke standardu daleko, systém s navigací pak často patří k nejdražším prvkům příplatkové výbavy. A i automobily, které mají navigaci, mají displej umístěný mimo zorné pole řidiče, maximálně se v kapličce ukazují jednoduché piktogramy.

Chytré auto díky telefonu a standardům

Současný stav multimediálních a asistenčních systémů v automobilech vychází z dlouhého životního cyklu vozů. Jednou vyrobený multimediální systém bez výraznějších změn funguje pět a více let na stejné platformě. Nově vyvinuté čipy pro systémy autonomního řízení se do nových vozů dostávají s velkým časovým odstupem kvůli certifikacím i testům spolehlivosti.

I starý vůz lze ale proměnit. Pokud má autorádio Bluetooth, je to extrémně snadné − stačí koupit kvalitní držák na telefon, propojit jej s autorádiem a využít aplikaci Android Auto nebo libovolný navigační software, ať už jsou to mapy od Applu nebo Seznamu či Googlu nebo o něco chytřejší Waze s hlášením o nehodách nebo výskytu policejních hlídek od ostatních uživatelů.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 40 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden s technologiemi Otakara Schöna

Události posledního týdne ve světě technologií podle Otakara Schöna

Editor rubriky Tech Otakar Schön pro Vás vybírá nejzajímavější nebo nejzásadnější události ze světa moderních technologií, které se odehrály v uplynulém týdnu. Každý pátek v podvečer najdete ve své mailové schránce.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru