Už jen několik hodin zbývá do zahájení pražského koncertu skupiny Depeche Mode. Nejvýznamnější tvůrci elektronického rocku na pódiu pražské Eden Areny stanou tuto středu před osmou hodinou.

Kvůli nedávným teroristickým útokům v britském Manchesteru budou akci provázet zvýšená bezpečnostní opatření.

Česká republika je odjakživa známa oddaným fanouškovským zázemím, a proto jí projde skoro každé koncertní turné Depeche Mode. A protože každé je zvlášť po vizuální stránce úplně jiné, lze také dnes očekávat neopakovatelnou podívanou.

Depeche Mode jsou pozůstatkem obrovského rozkvětu anglické rockové hudby z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století, kterému se říká nová vlna.

Čtyři mladíci z Basildonu nedaleko Londýna roku 1980 přišli s revoluční koncepcí přístupu k hudbě. Využili tehdejšího trendu prudce klesajících cen syntezátorů a postavili soubor, v němž elektronika nahradila kytary, basy i bicí.

Zpočátku byla jejich tvorba vnímána jen jako zábavná hříčka. Zhruba v polovině osmdesátých let ale koncepce Depeche Mode dozrála k takové dokonalosti, že se stala hlavním inspiračním motorem nového hudebního trendu. V čele vývoje je i po čtyřiceti letech.

Depeche Mode byli v jejich průběhu jedněmi z prvních, kdo začali používat samplování, stali se propagátory různých nových hudebních formátů, jako jsou remixy nebo dvanáctipalcové singly, nebáli se dočasně vrátit k akustickým nástrojům nebo experimentovat s elektronickými variacemi na dřevní blues.

Každé z jejich alb, která dnes vycházejí ve zhruba čtyř- až pětiletém rytmu, přineslo něco nového.

Depeche Mode si také mezi prvními uvědomili, že elektronická hudba sice dokáže zázraky a dovede vytvořit zvuky, které ještě lidstvo neslyšelo, ale umělost elektroniky dělá takovou hudbu sterilní, možná dokonce emocionálně prázdnější. To, co prázdnotu nahrazuje, proto musí být styl.

Už od počátku svého působení Depeche Mode rozvíjejí kompaktní image, která je svými průběžnými proměnami vedle hudby další formou komunikace s posluchači.

Skupina měla štěstí, že jako stálého spolupracovníka, skoro člena, si už před lety vybrala nizozemského fotografa Antona Corbijna, dnes jednu z největších osobností světové fotografie.

Letos Depeche Mode vydali nové album Spirit, zatím jednu z nejlepších desek roku. Zatímco na předchozí nahrávce mířili spíše do nitra hudby a hledali inspiraci v kořenech lidového blues, Spirit je kolekcí nahrávek reflektující napětí a obavy současného světa.

Depeche Mode nikdy nebyli veselá nebo optimistická kapela. To je ostatně znát i v designu, který skupinu od počátků obklopuje černými barvami. Album Spirit je ale evidentně temnější než jeho předchůdci.

Martin Gore, jeden ze dvou klávesistů dnes už jen tříčlenného jádra bandu, to vysvětluje tím, jak na něj působí stále se zhoršující politická situace ve světě. O ústřední písni alba Where’s The Revolution říká, že ji napsal v roce 2015, kdy svět přestal být skvělým místem a všechno se podle něj zhoršilo.

„Bylo to sice ještě před brexitem, ale už tehdy se děly příšernosti. Krize v Sýrii se vlekla už několik let. Celý Blízký východ se zmítal v chaosu. Dodnes se mi nechce věřit, že Západ nečinně seděl a sledoval, jak se to v Sýrii zhoršuje,“ řekl Gore, podle něhož má i natolik spletitý válečný konflikt svoji humanitární stránku. „Nedovedu pochopit, jak se na to lidé dovedou tak nečinně dívat,“ dodal.

Jiným aspektem, který Depeche Mode na jejich čtrnáctém studiovém albu ovlivnil, je vztah příroda versus digitální svět. Ten se projevuje i na vizuální koncepci turné, v jehož rámci kapela přijíždí do Prahy.

Newyorská tvůrčí agentura MPC Creative pro vystoupení navrhla světelný design, který má zachycovat kontrast i prolínání obou prvků v lidském vnímání.

Praha je jednou z prvních zastávek stadionové Global Spirit Tour. Po dalších třiadvaceti evropských koncertech se skupina přesune do Ameriky.

V pražském Edenu dnes budou sestavě předskakovat synthpopoví F.O.X., kteří začnou hrát v 19 hodin, a dánské alternativní duo Raveonettes, jež nedávno vydalo zajímavé album 2016 Atomized.

Kvůli nedávným teroristickým útokům v Manchesteru se patrně zintenzivní bezpečnostní prohlídky u vstupu, proto se doporučuje přijít včas. Pražský dopravní podnik kvůli očekávaným dopravním komplikacím také vyzval návštěvníky, aby po skončení koncertu došli pěšky na stanice metra Strašnická a Želivského, odkud bude posílen provoz metra na trase A.

MHD rovněž zesílí provoz tramvajové linky 22 ze zastávky Slavia do zastávky I.P. Pavlova a Karlovo náměstí, případně autobusovou linku 136 ze zastávky Slavia směr Jižní Město i směr Sídliště Čakovice.

Související