Výroba osobních aut v Česku se od ledna do dubna meziročně zvýšila o šest procent na 498 124 vozů. Škoda Auto vykázala růst o 14 procent a Hyundai o dvě procenta. V samotném dubnu automobilová produkce klesla o sedm procent. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

"Za první čtyři měsíce letošního roku český autoprůmysl vyrobil o 6,1 % motorových vozidel více než loni. Vše nasvědčuje tomu, že míří k rekordnímu roku. Výroba aut tak těžila z akcelerace ekonomiky eurozóny a zejména ze zrychlení hospodářské dynamiky v Německu. Ačkoliv očekáváme mírné zpomalení celkové ekonomické dynamiky v celé eurozóně, růst soukromé spotřeby by se měl udržet stabilní a měl by tak i nadále podporovat domácí autoprůmysl. Ten i nadále zůstává tahounem nejenom průmyslové výroby, ale podílí se i na akceleraci celé ekonomiky," řekl prezidet Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar.

Podle analytika Komerční banky Viktora Zeisela se čísla z autoprůmyslu za duben projeví i v dynamice průmyslové výroby, která velmi pravděpodobně vykáže podobně jako výroba automobilů meziroční pokles. Po očištění o kalendářní efekty by si však měla udržet pozitivní dynamiku, podotkl.

"I nadále vidíme velmi dobrou poptávku po autech v zahraničí. Ačkoliv registrace nových aut v Německu slábne, za celou eurozónu si registrace nových aut udržují solidní meziroční růst. Prozatím se domníváme, že oslabení u českých západních sousedů postihne zejména zahraniční obchod, zatímco spotřeba domácností by měla i nadále sílit. Poptávka po českých autech by tak měla zůstat dobrá," dodal Zeisel.

Produkce nákladních aut reprezentovaná značkou Tatra Trucks vzrostla o 57 procent na 518 vozidel. Export se zvýšil o 38 procent a prodej v ČR o 36 procent.

Za první čtyři měsíce bylo vyrobeno 1385 autobusů, což je meziroční nárůst o dvě procenta. Z toho 1264 vyrobených vozidel připadá na Iveco ČR, SOR dodal na trh 103 autobusů.

Výrobce motocyklů Jawa, jako jediný domácí producent jednostopých vozidel, vyrobil za leden až duben 632 strojů. To je o 30 procent méně proti srovnatelnému období 2016.

Česká produkce automobilů v dubnu zaznamenala jako meziročně (-7,3 procenta), tak meziměsíčně (-18,3 pct) výrazný propad. Nicméně větší část tohoto propadu se dá svést na kalendářní efekty, když velkou roli sehrály velikonoční svátky. Ty ovlivnily nejenom meziměsíční srovnání, ale vzhledem k posunutí svátečních dnů z března do dubna i to meziroční. Očistí-li se čísla o kalendářní efekty, meziměsíční pokles ve výši tří procent se již nevymyká obvyklé volatilitě a meziroční dynamika dokonce vykazuje velmi slušný růst o pět procent, dodalo SAP.