Výsledky státních maturit: tu se něco o pár procent zlepšilo, tu se něco o pár procent zhoršilo. O ničem to nevypovídá. V diskusi o maturitách se naprosto opomíjí podstata. Maturita je zkouška, která má završit třináct i více let strávených ve vzdělávacím systému a má "něco" ověřit. Neexistuje přitom žádný předpis, natož přirozený stav vzdělání, od něhož by bylo možné "něco" vymezit.

Současná podoba maturit se nejvíce blíží představě minima, které by si měl kdokoliv ze studia odnést.

Blíží se představě. Když se v roce 2011 po deseti letech příprav spouštěla státní maturita, tehdejší ministr (pamatujete si ještě, kdo to tenkrát byl?) tvrdil, že to zvýší úroveň vzdělanosti v Česku. V roce 2017 přiznává ředitel Cermatu, státní organizace, která maturity připravuje, že vliv je nula. Možná je dokonce záporný, nikdo neví. Žádný z následujících "nachvíliministrů" si ani nepoloží otázku, k čemu ta státní maturita vlastně je dobrá, natož aby zkoumal její vliv.