Na titulní straně květnového vydání vědeckého časopisu Chemical Science je rytíř ve zbroji, na jehož štítu svítí nápis Celin. Je to název dosud neznámého silného antibiotika, které objevil tým českých mikrobiologů kolem doktora Jiřího Janaty z Mikrobiologického ústavu Akademie věd. Nová látka by v budoucnu mohla pomoci pacientům trpícím malárií nebo infekcemi způsobenými stafylokokem nebo streptokokem. Síla Celinu přitom vědce překvapila. Třeba v porovnání s průmyslově vyráběným linkomycinem je nové antibiotikum několikanásobně účinnější.

Jiří Janata nový objev připodobňuje k "molekulárnímu legu". "Použili jsme dvě přírodní látky, které jsou známé už od šedesátých let, a spojili jsme je do hybridní látky, kterou v přírodě doposud neznáme," popsal objev. Takové spojení přitom dosud nikoho nenapadlo. "Chemicky je to velmi komplikované a po celá desetiletí chyběly vědcům potřebné znalosti," vysvětluje.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

• Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.