Na titulní straně květnového vydání vědeckého časopisu Chemical Science je rytíř ve zbroji, na jehož štítu svítí nápis Celin. Je to název dosud neznámého silného antibiotika, které objevil tým českých mikrobiologů kolem doktora Jiřího Janaty z Mikrobiologického ústavu Akademie věd. Nová látka by v budoucnu mohla pomoci pacientům trpícím malárií nebo infekcemi způsobenými stafylokokem nebo streptokokem. Síla Celinu přitom vědce překvapila. Třeba v porovnání s průmyslově vyráběným linkomycinem je nové antibiotikum několikanásobně účinnější.

Jiří Janata nový objev připodobňuje k "molekulárnímu legu". "Použili jsme dvě přírodní látky, které jsou známé už od šedesátých let, a spojili jsme je do hybridní látky, kterou v přírodě doposud neznáme," popsal objev. Takové spojení přitom dosud nikoho nenapadlo. "Chemicky je to velmi komplikované a po celá desetiletí chyběly vědcům potřebné znalosti," vysvětluje.

Zatím jste si přečetli 20 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.