Příkladem úspěchu, kdy se firma stala lovebrandem, je americký Google. Od svého vzniku v roce 1998 přitahují jeho pestrobarevná písmena pozornost mladých lidí na celém světě a samozřejmě i v Česku. Každoročně vyhrává i žebříčky nejžádanějších zaměstnavatelů Universum, a to hlavně v IT a ekonomických oborech.

"Vždy když Google nabírá lidi na nové pozice, můžeme počítat s velkým zájmem absolventů. Na každé nové místo se nám hlásí stovky uchazečů," říká Petra Hrušková, která má v českém Googlu na starosti nábor.

Zastaralý je prý předpoklad, že uchazeči se rozhodují hlavně podle finančního ohodnocení a benefitů. Ti nejlepší mají jiné priority. "Chtějí být pyšní na firmu, pro kterou pracují. Potřebují svobodu k uplatňování svých nápadů. K tomu všemu touží pracovat v přátelském nekonfliktním prostředí a být obklopeni lidmi, kteří je inspirují," dodává Hrušková. Hlavním důvodem, díky kterému se uchazeči rozhodnou pro Google, je podle ní úroveň lidí, s nimiž se během pohovorů setkali. "Proto radím: zapojte do výběrového řízení své nejlepší. Ujistěte se, že si uchazeč z pohovoru odnese touhu stát se součástí tak skvělého týmu. Nesnažte se ušetřit na procesu výběru. Jen vaši nejlepší zaměstnanci udělají správný dojem," upozorňuje Hrušková.

Konej dobro a dobří lidé se pohrnou

Příběhem zrození lovebrandu v českém prostředí je tuzemský e-shop s módou Zoot. Firma je příliš mladá a nová, takže v oficiálních žebříčcích zaměstnavatelů ji zatím nenajdete. Podle marketingových odborníků je ale právě Zoot vycházející hvězdou v očích mladých lidí.

"Stěžejní jsou pro nás digitální média. Žijeme v době, kdy je potřeba reagovat rychleji. Během posledních 15 let klesla doba, po kterou lidé udrží pozornost, z 12 vteřin na 8,5. Takže kampaňové obrázky, které značkám dříve vydržely přes půl roku, mají dnes životnost pár vteřin," vysvětluje Andrea Burgerová ze Zootu.

Víte, že…

nedostatek kvalifikovaných uchazečů je nejčastější potíží náborových specialistů ve firmách? V důsledku toho se 73 % generálních ředitelů velkých firem po celém světě obává, že se jim nepodaří najít klíčové zaměstnance pro konkrétní pozice.

Tištěným médiím se ale e-shop nevyhýbá. Druhý rokem už vydává vlastní časopis, jehož myšlenkou je propojit on-line a off-line svět a přiblížit Zoot lidem.

"Máme za sebou také kampaně, jejichž součástí byly i televizní a rádiové spoty. Důležitým marketingovým nástrojem jsou i naše Výdejny radosti (prodejny − pozn. red.), kde se setkáváme se zákazníkem a pořádáme tam nejrůznější akce," dodává Burgerová.

Jedním z hlavních důvodů, proč se Zoot zapsal u současné generace mileniálů tak pozitivně, je ale jeho důraz na sociální odpovědnost. Podzimní kampaň Zootu #zazitveci z roku 2015 byla pro značku jednou z nejúspěšnějších. Zvítězila v jedné z kategorií v loňském květnovém udílení cen soutěže Fénix content marketing. Do kampaně byl zapojen dobročinný projekt Dobro, v jehož rámci lidé koupí zboží z dané kolekce přispívají neziskovce nebo neziskovému projektu. "S lidmi vedeme dialog, angažujeme se v pomoci neziskovkám a mladým umělcům a designérům, pravidelně otevíráme programy stáží, kdy necháváme mladé lidi nahlédnout do chodu firmy," popisuje strategii Zootu Andrea Burgerová.

Marketing prý ale není jediné oddělení, které ve firmě "dělá značku". "Dělají ji všichni zaměstnanci, kteří sdílí stejné hodnoty, hledají cestu a jsou kreativní," dodává Burgerová.

Sexy kancelář znamená sexy tvář

Dalším příkladem toho, kterak se česká firma stala lovebrandem, jsou mágové sociálních sítí Socialbakers. Firmu se sídlem v pražském Karlíně založila v roce 2009 parta mladých lidí z Plzně a vznikla v podstatě jako start-up. Dnes jsou Socialbakers, kteří se zabývají analytikou a marketingem na sítích, jednou z nejznámějších českých digitálních firem. Právě Socialbakers považují čeští vysokoškoláci z byznysových oborů v průzkumu společnosti Universum za nejvíce kreativní a dynamickou firmu v Česku.

"Ročně přijímáme desítky absolventů nebo studentů, ať už na plný nebo částečný úvazek. Hlásí se nám také řada zájemců o stáže. Chtějí získat praxi v oboru, který je pro studenty a mladé lidi velmi atraktivní," tvrdí Dagmar Ševčíková, která má ve firmě na starosti práci s lidmi.

Jednou ze silných stránek Socialbakers je moderní a přívětivé pracovní prostředí. Karlínská hala je koncipována jako jeden velký, industriálně laděný open space. Pracuje zde mezinárodní tým lidí v průměrném věku 25 let a častěji než čeština je tu slyšet angličtina nebo francouzština. Zaměstnanci si mohou brát ze společných nádob sladkosti a občerstvení a na pracoviště si vodit domácí mazlíčky.

Na atraktivní pracovní prostředí vsadil i Avast Software, který se umisťuje na předních příčkách nejžádanějších zaměstnavatelů pro studenty IT. Přestěhoval se do sedmi pater nové budovy na pražské Pankráci a nechal v ní zřídit všechny vymoženosti, jež se jeho zaměstnancům líbily v americkém Silicon Valley. Místo peněz láká počítačové talenty na luxusní pracoviště s posilovnou nebo stylovou restaurací zdarma. "Zaměstnance z IT dnes jen na peníze nenalákáte. Udržíte si je jen tím, že jim nabídnete něco navíc, nějaký cenný benefit nebo výjimečné pracovní prostředí," říká Tomáš Princ, facility manažer Avastu.