Na velkých bílých dveřích visí cedulka s nekompromisním rudým nápisem "Utajená zóna" a piktogramem, který i těm několika málo vyvoleným, co smí vstoupit, zakazuje mít u sebe fotoaparát či mobil. Takových míst je v továrně rodiny Hoffmannových v Ostrožské Nové Vsi řada. Firma ze Zlínska se specializuje na výrobu karoserií a jejich dílů pro prototypové modely automobilek, jako jsou Bentley, Škoda Auto, BMW nebo Mercedes. To, s čím jejích více než tři sta zaměstnanců přijde do styku, jsou často přísně střežená tajemství.

"Všichni naši lidé mají ve smlouvách doložky o tom, že nic z toho, co tu vidí a na čem pracují, se nesmí dostat ven," říká jednatel firmy a její spolumajitel Marek Hoffmann. Kousek od něj černá plachta zakrývá obrysy karoserie budoucího vozu: "Kdybych ten přehoz sundal, možná byste uhodli, od koho to je. A to nemohu."

Od dílny v garáži k robotům

Čtyřiačtyřicetiletý Hoffmann má v podniku 40procentní podíl, zbytek drží jeho otec Lubomír. Právě on společnost vybudoval po revoluci na zelené louce − do roku 1989 pracoval jako klempíř v nedalekém Letu Kunovice, ale jakmile to šlo, založil si vlastní malou dílnu.

V garáži začínal s klempířinou například pro motokáry nebo kombajny, postupně k tomu přidal veterány. V roce 1993 se mu podařilo získat zakázku na výrobu komponentů k prototypu Škodovky, která je dodnes hlavním zákazníkem rodinné firmy.

Jeho syn Marek k autům původně vůbec neinklinoval, coby milovník přírody studoval ochranu životního prostředí v Brně, v roce 1996 ale vyslyšel otcovo volání a společně požádali o čtyřicetimilionový úvěr, aby mohli rozjet podnikání pořádně. Garáž vyměnili za nové prostory s moderním vybavením, které vybudovali z půjčených peněz. Dnes areál čítá 16 tisíc metrů čtverečních ve čtyřech halách.

600 mil. Kč

činily tržby firmy Kovovýroba Hoffmann v roce 2016. Letos podnik očekává jejich mírný propad.

A příští rok se v bezprostřední blízkosti začne stavět pátá. Bude ale svým způsobem unikátní − půjde o silně automatizovanou továrnu s převahou robotických pracovišť. Otec a syn Hoffmannovi se na projektu, jehož náklady dosáhnou stovek milionů korun, spojili se slovenskými podnikateli ze skupiny Matador Group. Za tou stojí rodina Rosinů, kteří před lety odprodali výrobu pneumatik Continentalu a od té doby se věnují právě dodávkám a vývoji strojů pro automobilky. Jednou z nich je třeba Porsche.

"Jdeme do toho půl na půl," vysvětluje Hoffmann, který kvůli nové spolupráci loni opustil post ředitele Kovovýroby Hoffmann a ve firmě už se věnuje jen strategickým záležitostem, jeho otec se na denním chodu fabriky, kterou rozjížděl, už nepodílí několik let.

"Jsme dvě rodinné firmy, sedli jsme si jak lidsky, tak pohledem na byznys," dodává Štefan Rosina mladší, známý automobilový závodník supersportovní série GT3. V Matadoru má na starost rozvoj nových projektů. Původně se obě strany bavily o tom, že by Slováci majetkově vstoupili do podniku Hoffmannových, nakonec ale zvítězila varianta vzniku společné firmy. "My dodáme přístup ke klientům a částečně výrobní kapacity, oni mají know-how a zkušenosti se stavbou robotických linek a jejich programováním," upřesňuje rozložení rolí Marek Hoffmann.

Továrna nebude samozřejmě bez lidí, pracovat ale mají především jako programátoři a operátoři. "Robotizace je klíč. Řeší řadu problémů, včetně hledání kvalitních lidí s chutí manuálně pracovat, což je v Česku i na Slovensku problém," tvrdí Štefan Rosina, jenž se po okruzích prohání v zeleném Lamborghini Huracán rakouského týmu Grasser Racing Team.

Nový podnik by se měl zaměřovat na výrobu celých karoserií, nejen jejich částí. A především bude díky moderním strojům mimořádně přesný a rychlý. "To je trend. Velké automobilky vyžadují naprostou přesnost i u prototypů, jde o desetiny milimetru. Chtějí na chlup přesně to, co vám pošlou jako 3D model v počítačovém souboru. S roboty to není obtíž," říká Marek Hoffmann při prohlídce nynější továrny, která už sama o sobě nemá daleko ke konceptu Průmysl 4.0 − k vidění jsou sice klasické lisy, ale také řada CNC fréz na obrábění všech možných druhů materiálů, robotické rameno na laserové svařování nebo 3D tiskárny…

Oslovíme zámožnou klientelu

Kovovýroba Hoffmann zažila loni rekordní rok, její tržby stouply na 600 milionů korun, hrubý zisk se pohyboval kolem 15 procent jako předloni. Letos to prý bude o něco horší, protože jak Volkswagen kvůli aféře Dieselgate odložil několik vývojových projektů, dolehlo to na celý dodavatelský řetězec.

"Asi třetina našeho obratu je výroba sériového lisovacího nářadí," ukazuje nad rozměrnými odlitky Hoffmann. Jde o to, že společnosti jako Škoda nebo BMW si u něj objednají výrobu dílu, na kterém pak ve své továrně lisují plechové části aut, které jdou do prodeje. "Zbytek tržeb je výroba karosářských prototypů. Jsou to jak série o pár kusech, tak se stovkami kusů," doplňuje muž, který rád dalekohledem pozoruje a fotí ptáky.

Marek Hoffmann jezdí do práce tmavým Range Roverem Sport. Na firemním parkovišti v Ostrožské Nové Vsi mu před ním parkují dva sportovní unikáty, vozy HN 200. Jde o přestavbu Audi R8 inspirovanou legendární Škodou 200RS. Kovovýroba Hoffmann na tomto projektu, který začínal před lety jako specifická marketingová kampaň, spolupracovala se známým designérem Petrem Novaguem.

Letos na podzim se vůz podívá na jednu z nejluxusnějších výstav světa, bude k vidění v automobilové expozici vedle značek jako Ferrari, Bentley nebo Lamborghini při Monaco Yacht Show 2017. "Podařilo se nám tam najít místo. Není to levné, ale koncentrace lidí, kteří tam budou, je tak atraktivní, že nešlo odolat," říká Hoffmann. Plánem je oslovit zámožnou klientelu s nabídkou, že v nenápadné fabrice u česko-slovenských hranic dovedou zázraky s předěláváním aut. "V individualizaci je budoucnost," loučí se Hoffmann před oranžovým a modrým sporťákem.