Stavět nové regionální tratě už v Česku dávno vyšlo z módy. Řadu lokálních železnic stát za poslední desetiletí zrušil nebo předal soukromníkům. Ambiciózní plán na propojení Liberce a Děčína přes Rumburk je výjimečný svým dosahem i atraktivní lokalitou. Šanci má i proto slušnou.

Na papíře sice vypadá jako zbrusu nová trať, z drtivé většiny by však vedla po už položených kolejích. Stačilo by propojit Rumburk a Varnsdorf přes německé město Seifhennersdorf, a nové železniční spojení by bylo na světě. K uskutečnění záměru, který prosazuje Ústecký kraj, tak chybí málo. Postavit 4,5 kilometru nových kolejí. Vznikla by i pro turisty přitažlivá trasa vedoucí střídavě přes české i německé části Českosaského Švýcarska. Plán už navíc získal podporu Správce železniční dopravní cesty (SŽDC) i německé strany.

"Mezi Rumburkem a Varnsdorfem je nyní jen autobusové spojení. Z dvanáctikilometrové vzdálenosti mezi městy přitom 7,5 kilometru kolejí už existuje, chybí trať o délce 4,5 kilometru. Propojili bychom tak Lužicko a Sasko," uvedl vedoucí oddělení dopravní obslužnosti Krajského úřadu Ústeckého kraje Jakub Jeřábek. Trať, která by několikrát přejížděla do Německa a zase se vracela, má podle Jeřábka u sousedů podporu. "Tamní dopravci o to stojí, chystají už přípravné studie," řekl.

Přímá spojnice

Mezi městy Rumburk a Varnsdorf dnes není přímé železniční spojení. Nová trasa by částečně využila současnou infrastrukturu v délce 7,5 kilometru. Celková délka nového spojení bude 12 kilometrů.
Zdroj: studie Ústeckého kraje

Nová trasa by výrazně pomohla téměř 90 tisícům lidí, kteří žijí ve městech Chrastava, Hrádek nad Nisou, Zittau, Varnsdorf, Rumburk, Šluknov a Sebnitz, a napojila je na aglomerace kolem Liberce, Drážďan a Ústí nad Labem. Byla by ovšem i výrazným turistickým magnetem, když by propojila Liberecko a Lužici s Českosaským Švýcarskem.

Dobrý nápad

Podle představ kraje, který má trať v plánu nových dopravních cest pro roky 2017 až 2021, by měly vlaky na celé trase jezdit v hodinovém intervalu. Z Liberce až na hraniční přechod Bad Schandau na hlavní trati z Prahy do Drážďan by cesta trvala dvě hodiny a pět minut, z Liberce do Rumburka o hodinu méně, mezi Varnsdorfem a Dolní Poustevnou 55 minut.

Nová železnice spojí Varnsdorf a Rumburk

SŽDC se k záměru staví vstřícně. "O aktivitách Ústeckého kraje víme a podpora ze strany SŽDC je. Novostavba trati by zhruba z poloviny vedla na německém území, s přípravou se ale dosud nezačalo, takže není možné odhadovat investiční náklady," uvedla tisková mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Na stavbě by podle mluvčí měla česká strana spolupracovat s Němci a využít evropské dotace na přeshraniční projekty. "V případě neprodleného zahájení přípravy by realizace byla teoreticky možná minimálně za pět let," dodala Šubová.

Idea má i podporu místních starostů. Ti by však uvítali i to, aby více vlaků jezdilo na stávajících tratích. "Je to dobrý nápad, ale přes německé území to nebude jednoduché. My se zatím díváme o patro níž. Rádi bychom, aby jezdilo více vlaků na stávajících kolejích," uvedl Jan Kolář, starosta města Krásná Lípa, které leží pět kilometrů od Rumburka.

Tratě se spíš ruší

Kromě plánů ze severu Čech se obnovení tratí plánuje i na jižní Moravě. Vzniká projekt na rekonstrukci železniční tratě mezi Hrušovany u Brna a Židlochovicemi, plánuje se vybudování nového úseku tratě mezi Lhotou Rapotinou a Boskovicemi. Celkový trend je ale opačný.

Značnou část tratí, například mezi Brnem a Tišnovem nebo úsek Frýdlant v Čechách − Heřmanice, rušil už komunistický režim v 60. a 70. letech. Po roce 1989 úplně zmizely vlaky například z trati Hostašovice − Nový Jičín (2009), Kyjov−Mutěnice (2004) nebo Nezamyslice−Morkovice (1998).

Několik tratí, například Trutnov − Svoboda nad Úpou nebo Šumperk − Kouty nad Desnou, stát přenechal k provozování soukromníkům.