Marketingová firma Behavio ukončila na serveru HitHit sbírku na "pořádný volební výzkum". Za 450 tisíc korun chce odhadnout nejen co nejpřesnější výsledek říjnových parlamentních voleb, ale veřejně nabídnout i detailní data, za která si nechávají ostatní agentury draze zaplatit.

Na nápad, na němž Behavio spolupracuje i s Univerzitou Karlovou, nakonec od lidí vybrala o 25 tisíc více, než bylo na projekt potřeba.

Získaná data od dvou tisíc respondentů chtějí sociologové zpracovat do webové aplikace.

V interaktivním grafu bude znázorněno, kolik lidí je stranu rozhodnuto volit a kolik hlasů může uskupení získat od váhajících voličů.

Návštěvníci stránky se budou moci ponořit i do detailů, jaké noviny čtou voliči dané strany a jaké otázky či problémy je přinutí přijít k volební urně. "Ukážeme, jak vypadá rozhodování lidí před volbami. A to včetně těch, kteří nejsou ještě rozhodnuti," říká sociolog firmy Behavio Jiří Boudal. "Děláme to proto, abychom pochopili, proč se lidé určitým způsobem rozhodují a jaké vlivy na ně působí," dodává.