Praha se chce ideálně ještě letos pustit do proměny severojižní magistrály. První návrh, jak dopravní tepnu, kterou denně projede více než 100 tisíc aut, zklidnit, představil minulý týden v Kodani dánský urbanista Jan Gehl. Podle něj může vedení hlavního města poměrně rychle začít pracovat na zlepšení stávající situace.

V relativně krátké době je podle Gehla možné magistrálu zklidnit a zpřístupnit více pro chodce pomocí nových semaforů, přechodů nebo třeba úpravou okolí. Jako příklad uvedl možnou rekonstrukci náměstí I. P. Pavlova.

"V současné době je hlavním problémem magistrály, že jí naprosto dominují auta. Není tam prostor pro jiný způsob dopravy," vysvětluje ředitelka studia Gehl Architects Henriette Vambergová.

Úkolem Prahy by podle ní mělo být především zlepšení pohybu chodců, kteří v některých úsecích nemají šanci se přes magistrálu dostat. Magistrála navíc komplikuje přístup k významným kulturním místům, jako je budova Národního muzea či Státní opery. To teď plánuje město změnit. Jednou z možných variant je i zúžení silnice před oběma budovami.

Gehlovo studio představilo i dlouhodobější vizi. Pražští politici by podle ní měli zvážit, zda výrazně nezainvestovat do přestavby úseku mezi hlavním nádražím a Hlávkovým mostem, kde je velká část magistrály umístěná na pilířích. Podle Dánů by město mělo mostní konstrukci zbourat a ulici doslova položit na zem. To by umožnilo vytvořit další přechody pro chodce a cyklisty, kteří se dnes na mnoha místech nemají jak přes magistrálu dostat. Současně by zmizely některé nájezdové rampy, což by umožnilo na jejich místě vytvořit nová náměstí či parcely pro developery.

Zda se však město pro tuto nákladnou změnu rozhodne, není zatím jasné. Už v minulosti si nechalo zpracovat několik studií proměny zmiňované dopravní tepny, včetně jejího zahloubení pod zem, všechna řešení ale zůstala jen na papíře.

Rozhodující slovo teď budou mít pražští radní. Koncem letošního června jim Gehlovo studio přiveze finální manuál, jak magistrálu proměnit. Vedení města následně schválí další postup. Už nyní se přitom všichni shodují na jednom: se změnami, byť menšími, je třeba začít hned. Ideálně letos.

"V první vlně opatření nemusíme řešit přímo úpravu samotné magistrály, ale jejího bezprostředního okolí," říká náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ). Dodává, že cílem je vytvořit z dopravní tepny místo, které nerozděluje lidi.

Město zatím neuvažuje, že by v rámci chystaných změn omezovalo počet aut na magistrále. Úpravy, které by se mohly dotknout provozu, bude město podle Kolínské dělat na zkoušku, a když způsobí komplikace, tak je zruší.