Více než osm desítek podnikatelů doprovází Miloše Zemana na jeho týdenní cestě do Číny. K prezidentovi, který odletěl ve čtvrtek večer bez toho, aby rozuzlil vládní krizi kolem návrhu na odvolání ministra financí Andreje Babiše, se připojí velká jména tuzemského byznysu. Jde i o šéfa PPF Petra Kellnera a šéfa mladoboleslavské Škody Auto Bernharda Maiera. Ti by měli podle zdrojů HN Zemana doprovázet i při dnešní audienci u čínského prezidenta Si Ťin-pchinga.

Zatímco plánovanou účast Maiera na jednání prezidentů potvrdilo tiskové oddělení Škody Auto, mluvčí PPF odpověděla, že o přítomnosti Kellnera u Si Ťin-pchinga nemá žádné informace. Kellnerovi, který Zemana v Číně doprovázel už v minulosti, záleží hlavně na dalším rozvoji poskytovatele spotřebitelských půjček Home Credit, který má v Číně přes sedm milionů klientů a zaměstnává desítky tisíc lidí. Čína je největší trh také pro Škodu, jež ročně v zemi prodá více než 300 tisíc vozů a vyrábí tam v pěti továrnách.

Podle oficiálního seznamu účastníků a programu, který mají HN k dispozici, měl Zemana na bilaterální schůzce doprovázet také bývalý fotbalový reprezentant Pavel Nedvěd a spolumajitel finanční skupiny J&T Patrik Tkáč. Nedvěd už se v minulosti v Číně angažoval, doprovázel Zemana před dvěma lety a loni se stal tváří čínské ligy. Sportovní agent Jiří Müller, který s Nedvědem spolupracuje, ale potvrdil, že člen managementu Juventusu Turín do Číny neodletěl. Skupina J&T se ke Tkáčově účasti nevyjádřila.

6 dnů

stráví Miloš Zeman v Číně. Kromě politických jednání a diskusí o ekonomické spolupráci má na programu i setkání s fotbalisty nebo jízdu rychlovlakem.

6,7 miliard eur

je objem úvěrů, které Home Credit poskytl v Číně v roce 2016. Ve srovnání s předchozím rokem to byl nárůst o 150 procent. Čína je největším trhem Home Creditu, který většinově kontroluje Petr Kellner.

V seznamu podnikatelů jsou uvedeni také Tkáčův kolega Dušan Palcr, bývalý premiér za ODS Petr Nečas, šéf společnosti Kiwi Oliver Dlouhý nebo generální ředitel Travel Servicu Roman Vik. Někteří, jako Kellner nebo Maier, letěli do Číny "sólo", většina odcestovala dvěma letadly. Obsazení prvního, ve kterém seděl i Zeman, měla na starosti Smíšená česko čínská komora vzájemné spolupráce, vedená exministrem Jaroslavem Tvrdíkem, druhý stroj naplnil Svaz průmyslu a dopravy.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.